Arkitektene i a-lab skal klare seg på egen hånd fremover.

A-lab går ut av DARK-gruppen

Gründerne bak a-lab, Odd Klev og Geir Haaversen, tar nå full kontroll over eget selskap, i det de kjøper ut majoritetseier DARK AS etter 14 år.

- A-lab har vokst fra 10 til 40 ansatte på få år. Det er på tide å ta denne posisjonen på alvor og satse mer på å spisse vår egen identitet, sier partner og daglig leder i a-lab (Arkitekturlaboratoriet), Geir Haaversen i en pressemelding.

Siden Odd Klev og Geir Haaversen startet a-lab i 2000 har DARK AS eid 52 prosent av aksjene, mens de to gründerne har eid 24 prosent hver. a-lab har inntil nå fungert som en autonom virksomhet innenfor Dark-gruppen, en konstellasjon av flere virksomheter i et større fagfellesskap i Drammensveien 130.

- Vi er takknemlige for at vi hadde et sterkt konsern i ryggen da vi var unge og ferske, understreker Haaversen. Etter hvert som vi har bygget opp egne nettverk og en solid portefølje, har det blitt et mer og mer naturlig strategisk mål for oss å bryte ut.

Strategisk frihet

De siste årene har kontoret opplevd sterk vekst, blant annet gjennom de prisbelønnede prosjektene Barcode og Statoil-bygget. Kontoret har nå 40 medarbeidere. Ifølge Haaversen krever veksten nye grep:

- Selv om vi har drevet selvstendig også hittil, gir eierskiftet oss ny frihet til blant annet å spesialisere oss uten at det kolliderer med konsernets overordnede strategi. Vi vil også eventuelt kunne konkurrere på lik linje mot andre selskap her i huset.

Haaversen legger til at dette også lenge vært et ønske fra staben. Partnerne er glade for nå å ha kommet til enighet med DARK AS.

Beholder oppdrag og ansatte

A-lab beholder alle ansatte og alle oppdrag og kunder, og de blir værende i samme lokaler. For samarbeidspartnerne har eierskiftet derfor ingen praktisk betydning for kundene:

- Vi setter stor pris på det faglige fellesskapet i Drammensveien 130 og kommer til å fortsette å holde til her. Her har vi dyktige samarbeidspartnere, gode kolleger og stordriftsfordeler gjennom felles administrative tjenester, sier Haaversen.

Klev og Haaversen er imidlertid glade for nå å få full frihet til å utvikle selskapet videre i en ny fase.

- Hvordan vil firmaet styrke sin identitet?

- Viktige verdiord i byggingen av vår profil har alltid vært ”ung”, ”modig” og ”utforskende”. Vi skal være lette på fot selv om vi etterhvert har blitt en tungvekter. Hvordan vi utvikler dette etter eierskiftet skal vi nå diskutere internt, avslutter Haaversen.