Foto: Gaute B Iversen

Bygde fem jernbanestasjoner på 11 uker

De fem NSB-Stasjonene Askim, Spydeberg, Mysen, Tomter og Kråkstad på Østre linje på Østfoldbanen skulle oppgraderes, med til dels utfordrende grunnforhold.

Østre linje går fra Ski i Akershus til Sarpsborg. I løpet av sommeren ble fem av stasjonene på strekningen pusset opp nesten fra bunnen av. Entreprenør på prosjektet var Leif Grimsrud AS på vegne av Jernbaneverket. På stasjonene Kråkstad, Tomter, Spydeberg, Askim og Mysen ble alle skinner revet opp, det ble bygget nye spor og plattformene ble utvidet.

Dårlig grunn

På mange av stasjonene er det dårlig leirgrunn. I mange tilfeller har man også gravd seg langt ned for å bygge opp sporene på nytt.

– Vi ønsket å tilføre lavere vekt i fyllingene enn det som ble fjernet. Det gjør vi for å redusere risikoen for ras og utglidninger. Da er Leca lettklinker et veldig bra produkt, sier anleggsleder for Spydeberg stasjon, Audun Solberg i Leif Grimsrud AS.

Samtidig var det ønskelig å bedre dreneringen på grunn av klimaendringer som gir fuktigere vær. Ved å få vannet drenert vekk, reduseres risikoen for utglidninger og ras.

Lecaen legges på en duk som pakkes rundt lettklinkerkulene. På toppen legges et geonett som binder massene. Deretter legges det maskinkult og på toppen jernbanepukk og finere pukk før sviller og skinner kommer på toppen.

Hektisk sommer

– Vi har hatt en hektisk sommer med mye aktivitet. Det har vært en ekstremt kort byggeperiode hvor vi hadde mange milepæler vi skulle nå. Vi har vært helt avhengig av at all logistikk har fungert godt, sier Solberg. I alt er det brukt nesten 20 000 kubikkmeter Leca lettklinker på de fem stasjonene.