Ingeniørene velger bro over Oslofjorden

NITO-ingeniørene i Oslofjordregionen mener at bro er en bedre løsning enn tunnel for å løse trafikkproblemene rundt Oslofjorden.

Alle konsepter for kryssing av Oslofjorden. Illustrasjon: Statens vegvesen.

- En bro vil løse dagens problemer med Oslofjordtunnelen og ferjeforbindelsen Horten – Moss, skriver NITO-ingeniørene i en pressemelding.

Oslofjordtunnelen har store problemer med å ta unna tungtransport og den er relativt ofte stengt for vedlikehold. Ferjeforbindelsen har heller ikke nok kapasitet til å ta unna all trafikken. Det vurderes en utvidelse, men da må kaia også utvides. Det blir mye tomgangskjøring på kaia og alle kjøretøy må gjennom Moss.

- En bro over Oslofjorden vil kunne sørge for jevnere trafikk. En broforbindelse vil oppleves sikrere, den kan legges utenfor bykjernene slik at man slipper tungtrafikk i sentrum, og ikke minst kan den avlaste trafikken gjennom Oslo. Broen må ha fire felt og inkludere overbygd gang- og sykkelsti. Det vil også være aktuelt å lage den i to etasjer for å få med en jernbaneforbindelse over Oslofjorden, skriver NITO-ingeniørene.

- Vi har kompetanse og erfaring nok i Norge til å bygge bro, sier Steven Skjekkeland, avdelingsleder i NITO Østfold.

- Vi ser for oss at den nye broen kan bli en flott inngangsport til Norge, og utfordrer arkitekter til å komme opp med spennende design, legger han til.