Mot rolig anleggsvinter for Veidekke - kan komme permitteringer

Veidekkes ordrereserve på anlegg krympet i tredje kvartal, og nå varsler ledelsen en rolig vinter og muligens permitteringer innen denne delen av konsernet.

– Vi har mye tilgjengelig kapasitet etter at det har vært stang ut i flere anbudskonkurranser innen anlegg, sier konsernsjef Arne Giske i Veidekke til Byggeindustrien.

– De prosjektene vi regner på nå vil ikke gi effekt før til sommeren, så det kommer til å bli en stille vinter for Veidekke Anlegg, legger han til, og svarer bekreftende på om det vil komme rullerende permitteringer.

– Hvor mange vil det bli snakk om?

– Vi tør ikke å spekulere i det ennå. Det kommer helt an på hva vi får av små og mellomstore jobber fremover, svarer han.

Selektivitet

Senest i forrige kvartal gikk Veidekke ut og varslet om store nedskrivninger på deres del av Fellesprosjektet E6 Dovrebanen. Parsellen de har sammen med tyske Hochtief kommer ifølge Giske til å ha en kostnad på over to milliarder kroner, mot de 1,6 milliardene som de opprinnelige trodde det ville koste å bygge.

Veidekke har kommet inn som nummer to på flere av de store prosjektene de har regnet på i det siste, og også tapt flere av disse med små marginer. Giske understreker at selskapet har blitt mer forsiktige på hvilke prosjekter de velger å regne på innen anlegg.

– Selektivitet er også en årsak til at vi har hatt lavere tilslag den siste tiden. At vi taper kampen om et prosjekt gjør vondt i et kvartal, men at vi taper penger på et prosjekt gjør at vi taper i to, tre år, poengterer Giske.

Han er heller ikke redd for at Veidekke igjen skal få store anleggsprosjekt i tiden fremover, og viser blant annet til at den norske og svenske regjeringen har varslet vei- og baneutbygginger for over 100 milliarder kroner i sine respektive budsjett.

Vedlikehold

Det er også verdt å merke seg at tredje kvartal ble nok et kvartal med vekst for konsernet, og at alle deler av selskapet bidrar.

For om det har vært stang ut på nybygg, så har Veidekke gjort det godt på drift og vedlikehold samt pukk og grus.

– Vi har en sterk aktivitet innen drift og vedlikehold, og har rundt 20 prosent av de kontraktene i Norge. Nybygg-prosjektene på vei og bane blir større og større, men det snakkes mindre om drift og vedlikehold som er et stabilt økende marked, sier han, og kaller denne delen av anleggssektoren en uslepen diamant.