<p>Det tok 40 timer med kontinerlig støp før støpearbeidet for faunapassasjen Hardvollsmorka ble avsluttet torsdag morgen (foto: Roar Holten, Statens vegvesen).</p>Foto: Roar Holten, Statens vegvesen.Foto: Roar Holten, Statens vegvesen.Foto: Roar Holten, Statens vegvesen.Foto: Roar Holten, Statens vegvesen.Foto: Roar Holten, Statens vegvesen.Foto: Roar Holten, Statens vegvesen.

I mål med 40-timers storstøp på 2.200 kubikk

Fra tirsdag formiddag til grytidlig torsdag morgen har den største støpejobben på E6-prosjektet Frya-Vinstra blitt gjennomført. Hele 300 lastebillass med ferdigbetong gikk med får å støpe den 48 meter lange og 58 meter brede faunapassasjen Hardvollsmorka i Harpefoss.

─ Støpearbeidene pågikk fram til klokka fem i dag tidlig og alt ser veldig bra ut, forteller en morgenfrisk Roger Jenshus. Han er Statens vegvesens byggeleder for E6 Frya-Vinstra.

Totalentreprenøren AF brukte 40 timer på den kontinuerlige støpen av hele 2.200 kubikk betong for det som er den største enkeltstøpen i gigantprosjektet i Gudbrandsdalen.

Kontinuerlig støp over 40 timer

─ Det ble litt forsinket oppstart fordi det kom litt snø natt til tirsdag, men når vi først kom i gang ca kl 13 tirsdag, har det gått slag i slag til kl 5 torsdag morgen, rapporterer Jenshus til Byggeindustrien.

Det er en rekke store betongkonstruksjoner på E6 Frya-Vinstra, men det spesielle i støpearbeidet for faunapassasjen er at alt gjennomføres i en kontinuerlig støp.

─ Det er et enormt dekke som har blitt støpt og faunapassasjen Hardvollsmorka er den klart største enkeltstøpen vi gjennomfører i prosjektet, sier Jenshus.

Faunapassasjen er en av de største i Norge av sitt slag og er tilsvarende som faunapassasjene som blant annet befinner seg på E6 Dal-Minnesund. Også på naboparsellen E6 Vinstra-Sjoa skal det etter hvert bygges en tilsvarende faunapassasje. Hardvollsmorka faunapassasje ligger i et område der elg og annet vilt har sine trekkruter. Over passasjen blir det anlagt lokalveg for beboerne i området og for å opprettholde muligheten for friluftsliv.

Totalt er det brukt ca. 422 tonn armeringsjern i hele konstruksjonen og et støpemannskap på 20 personer har arbeidet kontinuerlig på støpen.

─ I et slikt arbeid er det helt avgjørende at arbeidet med reisen er godt gjennomført og beregnet. Det blir en enorm vekt med så mye masse som skal støpes ut på en gang. Her ser det ut til at alt er perfekt utført, sier han.

Det er den slovakiske underentreprenøren Doprastav som gjennomførte betongarbeidene for faunapassasjen. 

Viktig kvalitetskontroll

Betong Øst har betongleveransen. Der i gården var det selvsagt også stor spenning knyttet til den enorme betongleveransen.

─ Utfordringen for oss er å få bemanningen til å gå opp. Vi skal ha 300 betongbillass til Harpefoss i løpet av 40 timer. Og betongen må være av beste kvalitet. Vi følger blandingen nøye, uttalte distriktsleder Øysten Bækkelien til gd.no da arbeidene satte i gang tirsdag.

I 2012 bygde Betong Øst bygde en helt ny fabrikk på Vinstra i 2012 for å kunne ta på seg jobber med E6, i tillegg til å kunne betjene lokalmarkedet. Totalinvestering var på 20 millioner kroner.

– E6 har gitt oss store muligheter. Det var det som gjorde det mulig å bygge ny fabrikk, som er en av landets mest moderne, sier Bækkelien til gd.no.

Betong Øst skal levere totalt 100.000 kubikk med betong til E6-prosjektene i Gudbrandsdalen i dalen i løpet av de nærmeste to årene.

Får sjekket rutinene

─ Er man litt bekymret før man setter i gang med en slik storstøp?

─ Når vi først kom i siget, hadde vi veldig god tro på at det kom til å gå bra. Vi er også glad for at været tross alt har vært på vår side den siste tiden, sier Jenshus.

Det er fullt trykk på betongskonstruksjoner på E6 Frya-Vinstra. Av totalt 20 konstruksjoner er faunapassasjen Hardvollsmorka en av de fire-fem første konstruksjonene som er helt ferdig.

─ Dette er en jobb det veldig godt for prosjektet å være i mål med. Den bekrefter at vi har rutiner som fungerer i alle ledd, fastslår byggeleder Jenshus.