Ny utbygging av OSL kommer

Norske husholdninger får stadig mer penger mellom hendene, og kombinert med et aktiv næringsliv gjør dette at vi flyr stadig oftere og lengre. Norge ligger i verdenstoppen i antall flyreiser, og det er jo slik at veldig mange av flyreisene både innenlands men ikke minst til utlandet starter på Oslo lufthavn.

For tiden pågår Norges største byggeprosjekt på Gardermoen. Her skal det i perioden frem til fullføring i 2017 investeres for svimlende 13,45 milliarder kroner. Dette skjer altså relativt få år etter at den nye flyplassen sto klar, i 1998. Trafikkveksten har økt kraftig siden den gang, og har nok vært langt kraftigere enn man så for seg. Det betyr at man også skal fortsette med en videre utbygging av terminalbygningen også etter at pågående arbeider er fullført innen tre år.

Man er nemlig i full gang med planleggingen av en ytterligere utvidelse. Nå er det snakk om en utvidelse rettet inn mot langdistanseflyene. Mens man tidligere tok en helgetur til London er det nå mange som gjør det samme til New York. Langdistansereisene skjer stadig oftere, og går både vest- og østover. For å ta unna denne veksten må man bygge ut Oslo Lufthavn til å kunne ta imot flere store fly.

Denne utbyggingen vil komme, men skal ikke være styrebehandlet ennå. Vi vet derfor heller ikke hvor stor denne utbyggingen vil bli – men det vil også bli et betydelig utbyggingsprosjekt. Byggestart blir like etter at de pågående arbeidene er fullført.

I bakgrunnen ligger også planene for en enda større utbygging – en tredje rullebane. Da snakker vi om en ny gigantutbygging. Men disse planene ligger noe lengre frem i tid – og en del avklaringer må på plass før man kan komme videre – ikke minst hvor rullebanen skal ligge. I dag ligger det er tre alternativer inne, en utbygging øst, vest og nord for dagens anlegg - alle med en banelengde på 2,5 kilometer. Avinor og OSL peker selv på alternativ øst som det beste.

Men at en tredje rullebane vil komme synes ganske sikkert. Det er lite som skulle tilsi en større nedgang i flytrafikken her til lands – økningen blir heller kraftigere enn man nå legger til grunn. Om da ikke man skulle gå for en lyntogutbygging til de store byene i Sør- og Midt Norge. Per i dag synes en slik satsing å ligge langt unna.