<p>Illustrasjon: A/Stab</p>Illustrasjon: A/StabIllustrasjon: A/StabIllustrasjon: A/StabIllustrasjon: A/StabIllustrasjon: A/StabIllustrasjon: A/StabIllustrasjon: A/StabIllustrasjon: A/StabIllustrasjon: A/StabIllustrasjon: A/StabIllustrasjon: A/StabIllustrasjon: A/StabIllustrasjon: A/StabIllustrasjon: A/StabIllustrasjon: A/Stab

- Kan spare en milliard på Sognefjorden-kryssing

En ny plan for kryssing av Sognefjorden er lansert, med 700 meter kortere bru enn de eksisterende planene, og opp til én milliard i besparelsespotensial.

Det skriverBergens Tidendei en artikkel på sine nettsider.

– Denne veien blir opp mot en milliard kroner billigere, sier Eivind Hjellum, daglig leder av Kystvegen Ålesund-Bergen til avisen.

Han ønsker en annen løsning enn den som regjeringen vedtok i fjor om fremtidig bru over Sognefjorden fra Oppedal i Gulen til Lavik i Høyanger i Sogn og Fjordane. Hjellum mener en bedre løsning for Ferjefri E39 over Sognefjorden er en krysning fra Rutledal i Gulen til Nesholmen i Hyllestad.

– Våre bruplaner er 700 meter kortere enn Lavik-Oppedal, sier Hjellum.

Planene klare

Onsdag skal han presentere planene på årets kystveikonferanse i Fosnavåg på Sunnmøre.

Det foreslåtte prosjektet består av flytebru med skipskanal og en senketunnel ved Rutletangane.

Skipskanalen er, ifølge planene, 160 meter bred og 15 meter dyp.

Det planlegges uttak av 6 millioner kubikkmeter stein fra kanalen, der én million kubikkmeter kan tas ut i dagbrudd, og 5 millioner kubikkmeter tas ut ved undervannsprengninger. Det forventes at disse tallene kan reduseres kraftig ved optimalisering av prosjektet, opplyser ingeniørselskapet A/Stab overfor Byggeindustrien.

Planlagt senketunnel er 1.250 meter lang, og har en maksimum stigning på 7 prosent.

Flytebrua blir, ifølge ingeniørfirmaet, ei rendyrket flytebru, og skal bli 3.000 meter lang. Dette er 700 meter kortere enn korteste strekning mellom Lavik og Oppedal, opplyser A/Stab.

– Dyre veier

Prosjektleder for E39s utviklingsprosjekt Olav Ellevset er imidlertid ikke overbevist av forslaget.

– Det må bygges så mye ny vei for å komme seg til den nye broen at besparelsene på å bygge en 700 meter kortere bro vil bli veldig fort oppspist. Det er dessuten et kostbart terreng å bygge i, sier han til bt.no.

Han mener at tankesettet til tilhengerne av Kystvegen er feil.

– Poenget med teknologiutviklingen i forbindelse med E39 er at en kan bygge bro der det er behov for den, og ikke at en skal lete etter kortest mulig fjord. Å forlenge en lav flytebro med noen hundre meter gir heller ikke de største besparelsene. Det er ikke der kostnaden ligger, sier Ellevset til avisen.