Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Vern av vei kan ikke stoppe trikken

Publisert: 23.10.2014 22:23. Sist endret: 23.10.2014 22:34.

Det er mye som er verdt å verne rundt om i landet. Det er ikke sikkert at en av landets første firefeltsveier med midtdeler er blant det viktigste å prioritere.

Flere nettledere

  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
    16.04.2021
  • Vil bli et koronavalg
    14.04.2021
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
    13.04.2021
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
    12.04.2021
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
    11.04.2021
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
    08.04.2021
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
    07.04.2021
  • Når kommer gjenåpningen?
    07.04.2021
Les flere

Nettleder

Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren

Les også:

  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Hus kollapset etter brann i Fotlandsvåg
  • Norsk massivtreprodusent omsatte for 242 millioner kroner i fjor
  • Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger
  • Her leveres koronatest som underentreprise
  • Utenlandske arbeidstakere får kompensasjonsordning
  • Regjeringen vil la USA sette opp infrastruktur på norske militærbaser
  • Rambøll bistår Ålesund med plan for rensing av havnebassenget
  • Bedrift omsatte for over 100 millioner i 2019 – nå er de slått konkurs
  • Betalingsfristen for skatter og avgifter utsettes
  • Tryg har betalt ut 120 millioner etter Gjerdrum-skredet
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger

Flere kontrakter

  • Rambøll bistår Ålesund med plan for rensing av havnebassenget
  • AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet
  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorSjefredaktør Arve Brekkhus

Aftenposten skriver torsdag om utfordringen som er kommet i veien for videre utbygging av en trikkelinje fra Sinsenkrysset mot Tonsenhagen i Oslo. Det er planlagt at denne trikkelinjen skal gå i dagens rv4/Trondheimsveien. Det kan vise seg å være vanskeligere å få til enn først antatt. Det er nemlig slik at Statens vegvesen har kommet med flere innsigelser – blant annet har etaten en egen liste over veier som bør vernes. Og nettopp strekningen fra Årvoll/Bjerke til Sinsenkrysset er en del av etatens verneplan. Selv om det ikke er snakk om en fredning er også et vern av denne veien noe som gjør det vanskelig å få til en utbygging av trikken her. Det er mange veier som kan og bør vernes for å ta vare på deler av vår viktige samferdselshistorie, men å verne en vei fra 1950-tallet, altså en av de første firefeltsveier med midtdeler, burde ikke stanse en videreutvikling av trikken.

Oslo vokser som aldri før og trafikken både innad og ut og inn av hovedstaden blir stadig tettere. En stor kollektivutbygging er viktig – ikke minst i det området man her snakker om. Det virker derfor meningsløst om fortiden skal stoppe transportløsninger fremtiden er avhengig av.

Det kom i løpet av torsdag relativt sterke reaksjoner fra det politiske miljøet på saken som er trukket frem. Statens vegvesen ønsker å vente med å uttale seg om saken til den er ferdigbehandlet, men etaten sier såpass at verneplanen ikke er hugget i stein og at spesielle forhold, som f.eks. utbygging av kollektivtransport, kan oppheve et vernevedtak. Vi tror derfor ikke en videre trikkeutbygging vil bli stoppet av dette. Det finnes fornuftige folk både i og utenfor etaten som vil finne en ordning på utfordringen. Og en avklaring bør komme før saken om en utvidelsen av trikkelinjen skal opp til politisk behandling.

Et annet aspekt er at en trikkeutbygging vil medføre trafikale utfordringer i området – og at en utbygging av ny tverrforbindelse kan bli nødvending – noe også Statens vegvesen har påpekt i sin innsigelse. De peker også på trafikale og sikkerhetsmessige problemer med en trikk i veien av denne typen. Det er momenter man selvsagt må se nærmere på - men verneplanen burde ikke være noe argument.

Nøkkelord:

Leder
 

Norsk massivtre-produsent omsatte for 242 millioner kroner i fjor

 

Her leveres koronatest som underentreprise

 

Bedrift omsatte for over 100 millioner i 2019
– nå er de slått konkurs

 

Frp vil endre regelverket for moms på omtvistede krav

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen