Vern av vei kan ikke stoppe trikken

Det er mye som er verdt å verne rundt om i landet. Det er ikke sikkert at en av landets første firefeltsveier med midtdeler er blant det viktigste å prioritere.

Aftenposten skriver torsdag om utfordringen som er kommet i veien for videre utbygging av en trikkelinje fra Sinsenkrysset mot Tonsenhagen i Oslo. Det er planlagt at denne trikkelinjen skal gå i dagens rv4/Trondheimsveien. Det kan vise seg å være vanskeligere å få til enn først antatt. Det er nemlig slik at Statens vegvesen har kommet med flere innsigelser – blant annet har etaten en egen liste over veier som bør vernes. Og nettopp strekningen fra Årvoll/Bjerke til Sinsenkrysset er en del av etatens verneplan. Selv om det ikke er snakk om en fredning er også et vern av denne veien noe som gjør det vanskelig å få til en utbygging av trikken her. Det er mange veier som kan og bør vernes for å ta vare på deler av vår viktige samferdselshistorie, men å verne en vei fra 1950-tallet, altså en av de første firefeltsveier med midtdeler, burde ikke stanse en videreutvikling av trikken.

Oslo vokser som aldri før og trafikken både innad og ut og inn av hovedstaden blir stadig tettere. En stor kollektivutbygging er viktig – ikke minst i det området man her snakker om. Det virker derfor meningsløst om fortiden skal stoppe transportløsninger fremtiden er avhengig av.

Det kom i løpet av torsdag relativt sterke reaksjoner fra det politiske miljøet på saken som er trukket frem. Statens vegvesen ønsker å vente med å uttale seg om saken til den er ferdigbehandlet, men etaten sier såpass at verneplanen ikke er hugget i stein og at spesielle forhold, som f.eks. utbygging av kollektivtransport, kan oppheve et vernevedtak. Vi tror derfor ikke en videre trikkeutbygging vil bli stoppet av dette. Det finnes fornuftige folk både i og utenfor etaten som vil finne en ordning på utfordringen. Og en avklaring bør komme før saken om en utvidelsen av trikkelinjen skal opp til politisk behandling.

Et annet aspekt er at en trikkeutbygging vil medføre trafikale utfordringer i området – og at en utbygging av ny tverrforbindelse kan bli nødvending – noe også Statens vegvesen har påpekt i sin innsigelse. De peker også på trafikale og sikkerhetsmessige problemer med en trikk i veien av denne typen. Det er momenter man selvsagt må se nærmere på - men verneplanen burde ikke være noe argument.