Vil ha kostnadsreduksjoner i utbyggingsprosjekter

Som en del av sitt arbeid med å effektivisere offentlig sektor ønsker samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen å kutte i kostnadene i utbyggingsprosjekter.

I et brev fra departementet bes Statens vegvesen og Jernbaneverket om å se på mulighetene til å kutte kostnader i utbyggingsprosjekter – både de som er under planlegging og utførelse. Han ønsker forslag til kostnadskutt på minimum 10-15 prosent og han ønsker et svar allerede innen 15. november.

Det pekes på at dette kan skje med mer helhetlig planlegging, alternative kontraktsstrategier, se flere prosjekter i sammenheng for å redusere riggkostnader, lavere/enklere standard på nye prosjekter, enklere standard på nye holdeplasser og jernbanestasjoner, enklere sideveistiltak i veiprosjekter og færre/enklere tiltak på eksisterende vei der veien legges i ny trasé.

Justeringer innen flere av disse punktene kan medføre relativt store endinger fra hvordan prosjekter både planlegges og gjennomføres i dag. Departementet ber derfor samtidig etatene om å vurdere hvilke retningslinjer, lover og forskrifter som eventuelt vil måtte endres for å gjennomføre slike kostnadsreduksjoner.

Sjelden har vi sett så store potensielle endringer fortalt med så få ord. Solvik-Olsen sier han vil se på hvordan man kan få mest mulig vei for pengene. Ingen kan vel være uenig i akkurat dette. Alle i Norge ønsker mer og bedre veier. Selvsagt kan man ikke gå på akkord med sikkerheten og man må for all del ikke underdimensjonere utbygginger slik at de ikke møter fremtidens behov samtidig som de skal ta hånd om raske utbedringer.

Men det er også klart at flere utbygginger kan gjøres enklere – og standarden kan noen steder reduseres uten at det går utover så mye annet enn det visuelle. Dagens veistrekninger fremstår ofte som flotte og man kan forstå at dette koster.

Det burde også være mulig å se på hvordan bompengeselskapene er organisert og arbeider, om andre aspekter enn rene enhetspriser i kontraktene skal gjelde og så videre.

For å få en god prosess med et slikt innspill er det viktig at man får etatene med seg i prosessen. Vi er overbevist om at både Statens vegvesen og Jernbaneverket vil komme med et konstruktivt svar til statsråden – så får vi se hvor langt de går i sine forslag. Det er ikke gitt at statsråden gir seg med det første forslaget. Han har gått bedt ut og ønsker en større omorganisering i hvordan infrastrukturprosjekter bygges ut.

Så gjenstår det å se hva slags forslag som kommer – og hvordan resten av den utførende næringen ser på dette. Byggenæringen har flere ganger bedt om mer helhetlige utbygginger og andre kontraktsformer, som for eksempel OPS. Men for at dette skal kunne få den ønskede interessen er det også viktig at det legge opp på en riktig måte. OPS blir jo for eksempel selvsagt ikke suksess bare på grunn av navnet på utbyggingsformen. Innholdet i konkurransen må settes opp riktig. Gjennom den mye omtalte Helgelandsprosessen har vi sett at det ikke alltid er så enkelt som det skulle virke. Prosjektene må innrettet riktig for å få den ønskede effekt.

Vi ser med spenning frem til svaret fra etatene i midten av november og den videre prosessen. Hvordan det mye omtalte Vegselskapet skal operere vil også bli viktig i dette arbeidet. Solvik-Olsen legger stor prestisje i å lykkes med dette arbeidet og han vil ikke gi seg med det første. Det kan dermed være mye som taler for at det virkelig vil bli endringer.