AST lavest på brunostbrann-reparasjon

AST Entreprenør leverte det laveste tilbudet på reparasjonen av Brattlitunnelen etter vogntogbrannen i januar i fjor.

Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding på sine nettsider.

Riksvei 827 Brattlitunnelen fikk omfattende skader da et vogntog med brunost tok fyr i januar 2013. Nå konkurrerer 7 entreprenører om oppdraget som innebærer omfattende reparasjoner av tunnelen. AST Entreprenør har levert det laveste tilbudet på 31.837.845 kroner.

Her er entreprenørene som har levert tilbud:

  • HJH AS 33.262.870,-
  • BMO Tunnelsikring AS 49.329.443,90
  • AST Entreprenør AS 31.837.845,-
  • Alf Brekken og Sønner AS 33.725.736,-
  • AF Gruppen Norge 37.361.555,-
  • Implenia Norge AS 44.216.585,60,-
  • Thore Magnussen og sønn AS 40.116.080,20,-

Alle summer er før merverdiavgift, og tilbudene skal, ifølge pressemeldingen, kontrollregnes før det tegnes kontrakt.

På nordsiden av tunnelen er PE-skummet uskadd, men det egner seg, ifølge Vegvesenet, ikke for å sprøyte betong på. Derfor må alt PE-skummet i tunellen byttes ut, og til sammen dreier det seg om 5.000 kvadratmeter som skal monteres og brannsikres.

I tillegg skal det legges nye drensrør og om lag 7,3 kilometer jordledning. Det skal graves ut en lukket rørgrøft gjennom hele tunnelen hvor det skal legges om lag 55 kilometer trekkerør.

Klargjøring for elektro, gjennom montering av bolter for nye lysarmatur, nødskap og ventilatorer er også en del av jobben, heter det i pressemeldingen. Elektroentreprisen lyses, ifølge Vegvesenet, ut senere.