Vil ha rask oppstart av nytt fellesprosjekt

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener vi har ventet lenge nok på en utbygging av E16 mot Hønefoss og en ny Ringriksbane. Han vil ha fortgang i planene.

Tidligere i år leverte Statens vegvesen og Jernbaneverket sine arbeider hvor man vurderte grenseflatene mellom utbyggingen av vei og jernbane gjennom Hole og Ringerike. Det ble anbefalt en felles utbygging, på samme måte som vi nå ser gjennom utbyggingen av Fellesprosjektet langs Mjøsa. En slik utbygging har sine fordeler – man får bygget ut en felles lang strekning langt raskene enn om man bygde hver for seg – eller delte det opp i tre helt separate utbygginger over en lengre periode. Langs Mjøsa bygges en lang strekning med tre ulike parseller ut samtidig.

Dette er noe mange nå ønsker også skal skje med den etterlengtede veien og banen mot Hønefoss. Dette har både lokal- og rikspolitikerne samt lokalefolingen etterspurt i årevis. I over 20 år har man kjørt ulike prosesser og trasévalg for dette prosjektet. Nå begynner tålmodigheten å bli brukt opp for samferdselsministeren. Selv om Statens vegvesen og Jernbaneverket i sine arbeider har kommet med ulike fremdriftsplaner for en raskere planlegging av de to prosjektene, er ikke dette nok for ministeren. Han ønsker en enda raskere prosess og en mer offensiv holdning. Han mener at å vente til 2021, som etatene peker på kan nås med en forsering av planene, ikke er nok. Han vil ha anleggsarbeidene i gang enda tidligere.

Solvik-Olsen er nok ikke den eneste som ønsker det. Innen alle deler av både det politiske miljøet, de offentlige etatene og byggenæringen, ønsker man at planprosessene skal gå raskere enn dagens mal. Nå tar det altfor lang tid før spaden settes i jorda. Solvik-Olsen ønsker å presse på for en ytterligere forsering. En offensiv statlig planprosess er da nødvendig for å få kunne skjære gjennom dette omfattende arbeidet på Ringerike - med alle både lokale og nasjonale innsigelser.