Mens arbeiderne jobber nærmest usikret, suser bilene forbi under brua over Ring 3. Entreprenøren Norpox legger seg flat og sier til Byggeindustrien at arbeiderne på brua skulle ha brukt seler. Foto: Carsten KrøgerFoto: Carsten KrøgerFoto: Carsten Krøger

«Rekkverket» som skiller arbeiderne fra Ring 3 under dem er knapt 40 centimeter høyt

Med et rekkverk som så vidt når dem til knærne og uten sele, jobber arbeiderne over en av Oslos mest trafikkerte veier. - Svært alvorlig, sier Vegvesenet, mens entreprenøren skylder på rutinesvikt.

Byggeindustrien fikk tirsdag tilsendt flere bilder fra bruarbeidene over Ring 3 ved Manglerud senter i Oslo.

Mens bilene suser forbi under brua, viser bildene anleggsarbeidere fra entreprenøren Norpox som jobber usikret og med et rekkverk som knapt rekker dem over knærne.



Carsten Krøger er svært kritisk til HMS-arbeidet på brua over Ring 3. Arkivfoto: Svanhild Blakstad

– Jeg vil anslå at kanten som skiller arbeiderne fra Ring 3 under er på et sted mellom 30 og 40 centimeter. Det ene er at de selv kan falle ut og sannsynligvis ikke overleve. Det andre er at de kan miste en hammer eller et verktøy og treffe en bil i høy fart, sier Carsten Krøger til Byggeindustrien.

Krøger, som til daglig leder StartBank og selv har lang erfaring fra takbransjen, reagerer kraftig på sikringen av Norpox sin anleggsplass i Oslo.

- Har sett det før

Det er andre gang på få uker han har sett bruarbeider på det samme prosjektet med det han mener er manglende sikring.

Nå frykter han alvorlige ulykker om ikke HMS-nivået skjerpes.

– Om en av disse arbeiderne faller ned og mister livet, så vil det ramme mange flere enn bare den ene personen, sier Krøger, som har varslet Arbeidstilsynet om arbeidsforholdene.

– Dette handler ikke om å ta noen, det går rett og slett på medmenneskelighet, sier Carsten Krøger.

Entreprenør: - Rutinesvikt

Entreprenøren Norpox legger seg flat og sier til Byggeindustrien at arbeiderne på brua skulle ha brukt seler.

– Her har rutinene sviktet. Hvorfor de ikke har hatt på seg seler, vet jeg ikke. Det er påbudt, og svært uheldig at de ikke har fulgt HMS-prosedyrene våre. Vi er på vei for å ordne opp nå, sier anleggsleder Urban Jønsson i Norpox til Byggeindustrien.

– Krøger sier han har sett lignende sikkerhetssvikt for et par uker siden på den andre siden av brua, har dette vært en ukultur hos dere?

– Nei. De har hatt på seg seler under arbeidet i hele perioden, men her har det åpenbart sviktet. Det skal ikke skje, sier Jønsson.

– En ting er at arbeiderne burde hatt sele, men hva hvis verktøy faller ned i veibanen under?

– Verktøyene skal også sikres i kabel og tau. Det er gjort i dette på dette prosjektet, hevder Jønsson.

Statens vegvesen: - Svært alvorlig

Arnulf G. Olsen, HMS-ansvarlig i Statens vegvesen, ser svært alvorlig på saken. Ifølge han er det ikke første gang sikkerhetsrutinene har sviktet.

- Vi har påpekt tilsvarende forhold i dette prosjektet tidligere, og forventer at entreprenøren retter seg etter våre pålegg, sier han til Byggeindustrien.

- Vi har rutinemessig gjennomført en risiko- og sårbarhetsanalyse for anlegget, hvor blant annet bruk av sikkerhetssele er stilt som krav for at arbeid kan utføres. Vi vil nå ta kontakt med entreprenøren for å undersøke saken nærmere, legger Olsen til.

Har du bilder eller tips om lignende saker, send oss en mail!