Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Tyssetunnelen 200 millioner over budsjett

Slik så det ut ved vestre tunnelinngang i Tyssetunnelen i september. Foto: Statens vegvesen

Publisert: 10.10.2014 08:57.

Tyssetunnelen i Samnanger kommune skulle koste 430 millioner kroner. Nå varsles en pris på 638 millioner.

  • Flere konkurser i byggenæringen - et varig skifte?

  • Har planen klar for å samle byggenæringen på Arendalsuka

  • Ferd kjøper mer ved NRK-tomten

  • Skal opprette samordningsråd for digitalisering i byggenæringen

Nettleder

Flere konkurser i byggenæringen - et varig skifte?

Les også:

  • Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030
  • Viktig utvikling i royalsaken
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Flere konkurser i byggenæringen - et varig skifte?
  • Har planen klar for å samle byggenæringen på Arendalsuka
  • Ferd kjøper mer ved NRK-tomten
  • Skal opprette samordningsråd for digitalisering i byggenæringen
  • Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal
  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hareide: Uansvarlig og urealistisk å bygge Nord-Norgebanen
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
  • Grønn Byggallianse og FutureBuilt inn i ombruksbyget KA13
  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal

Flere kontrakter

  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal
  • NRC fikk kontrakt på Fornebubanen
  • Skal utføre nye bølgemålingar i Bjørnafjorden
  • Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Les også:Gjennomslag i Tyssetunnelen

Det skriver Bergens Tidende i en artikkel på sine nettsider.

Tyssetunnelen på fylkesvei 48 i Hordaland-kommunen Samnanger går på en budsjettsprekk på omtrent 50 prosent.

Det kommer frem i fylkesrådmannen forslag til budsjett for Hordaland fylkeskommune neste år, skriver bt.no.

Les også:Hedmarks lengste tunnel åpner

48 prosent på fv. 48

Tyssetunnelen finansieres i sin helhet av fylkesveimidler. Det ble vedtatt av Hordaland fylkesting våren 2012, til en pris av 430 millioner kroner. Første spadestikk ble tatt januar 2013.

Nå varsler fylkesrådmannen at veiprosjektet har fått en foreløpig pris på 638 millioner kroner - altså en kostnadsøkning på 48 prosent siden vedtaket.

Prosjektleder Svein Rosseland i Statens vegvesen sier til Bergens Tidende at det er flere årsaker til budsjettsprekken.

– For det første må man ta med prisstigningen fra 2011, da prosjektet ble kostnadsberegnet. Dessuten økte momsen på veiprosjekter i 2013, noe som betyr at vi nå betaler 25 prosent moms, mens det tidligere var 7- 9 prosent, forteller han.

Steinsvikt

De største ekstrakostnadene har man støtt på i fjellet, skriver avisen.

– Det var mye mer løsmasser på østsiden av tunnelen enn vi hadde trodd. Da må vi frakte massene til depoter, som gir ekstra kostnader til transport, sier Rosseland.

Siden det ikke har vært like mye fjell i Tyssefjellet som ventet, mangler man også opp mot 100.000 kubikkmeter stein til fyllmasser til ny gang og sykkelsti i området. Steinen er også av dårligere kvalitet enn beregnet, og man har sett seg nødt til å kjøpe stein.

– Sett i ettertid, så burde vi nok burde gjort bedre undersøkelser. Men det er ikke sikkert at det hadde påvirket prisen, sier Rosseland til bt.no.

Tyssetunnelen skal, etter planen, åpne sommeren 2015.

Les også:
  • Syv Ferjefri E39-prosjekter i budsjettforslaget
  • «Norges verste tunnel» er ferdig
  • Vegdirektøren: - Nå kan vi stoppe forfallet i 2015

Nøkkelord:

Anlegg, Tunnel, Statens vegvesen, Vestlandet
 

Entreprenørene skal ikke lenger betale moms på omtvistede krav

 

Stortinget har vedtatt startskuddet for Nord-Norgebanen

 

Ferd kjøper mer ved NRK-tomten

 

Har planen klar for å samle byggenæringen på Arendalsuka

Annonsørinnhold
 

COWI-
kampanje om det grønne skiftet vant pris

Annonsørinnhold
 

Mapei-løsninger gir betong-konstruksjoner lengre levetid


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen