Illustrasjonsfoto fra kampanjen.

Bolig & Eiendomsutvikling nominert til PR-pris

Det Kolbotnbaserte eiendomsutviklingsselskapet Bolig & Eiendomsutvikling er nominert til PR-bransjens pris Gullkorn. Gullkorn regnes som den norske PR-bransjens Oscar, og deles ut 8. oktober i Oslo.

Bolig & Eiendomsutvikling er sammen med PR-byrået PR-operatørene nominert til Gullkorn i kategorien «beste enkeltstående PR-arbeid», hvor bare to jobber nå kjemper om seieren. Selskapet er nominert for arbeidet med innføringen av innbyttegaranti i et tøft boligmarked mot slutten av 2013. I finalen møter BEU den norske tekstilprodusenten Devold.

− Det er selvsagt veldig gøy å bli nominert til en slik pris. Det er et bevis på at selv en liten aktør som oss kan lykkes, bare vi tenker smart. Dette er tross alt en konkurranse hvor de største og mest profesjonelle selskapene, og med en jury av profesjonelle kommunikasjonsmennesker. Men det aller viktigste for oss var at innbyttegarantien faktisk virker, sier daglig leder i BEU Paal Gundersen.

Gode resultater

I forbindelse med at en samlet norsk eiendomsbransje opplevde en et tøft marked mot slutten av 2013, valget BEU å innføre innbyttegaranti ved kjøp av ny bolig i deres prosjekter. Målet var å eliminere boligkjøpernes usikkerhet rundt salget av eksisterende bolig. Og resultatet lot ikke vente på seg.

− Høsten 2013 var en tøff tid for mange i vår bransje. Innbyttegarantien fungerte akkurat slik vi ønsket, og fra nesten ikke å ha folk på visning var mer enn 50% av de nye boligene solgt i løpet av de neste 3 månedene. Et titalls boligkjøpere benyttet seg av garantien, men bare ved 2 tilfeller måtte vi innløse garantien, sier Gundersen.

Viktig samarbeid

Innføringen av innbyttegarantien fikk stor medieoppmerksomhet, og var omtalt i til sammen 19 større medieoppslag, blant annet var det hovedsak i NRK Dagsrevyen 2. desember. Tiltaket førte også til debatt i eiendoms- og finansmiljøer. Arbeidet med Innbyttegarantien ble i hovedsak gjennomført av BEU selv, men med bistand i kommunikasjons- og markedsføringsarbeidet fra de to byråene PR-operatørene og Børresen & Co.

− Samarbeidet med BEU har vært forbilledlig, og vi er veldig glade for at kampanjen gav resultatene vi ønsket. BEU er en liten, effektiv organisasjon som evner å tenke ut av boksen. I tillegg er de ydmyke nok til å lyttet til samarbeidspartnerne sine. Da blir ofte resultatet også det beste, sier rådgiver i PR-operatørene, Stian Lyberg.