Foto: Statens vegvesenFoto: Statens vegvesenFoto: Statens vegvesen

Norgesrekord sparer millioner

I disse dager blir det fornyet rør under riksveg 9 i Kristiansand, uten å forhindre trafikken og med en betydelig snillere prislapp enn hva det ville ha kostet hvis man brukte mer tradisjonelle metoder.

Det er snakk om to løp som skal fornyes, begge 26 meter lange og med en diameter på 1600 mm, noe som skal være norgesrekord ved bruk av denne metoden. Besparelsen ligger på rundt 12.5 millioner.

Avansert og kostnadsbesparende

CIPP- metoden (cured-in-place pipe) eller NoDig- metoden som det også kalles, går ut på at man setter inn en rørstrømpe som presses inn i det gamle betongrøret ved hjelp av trykk fra vannsøyle som kobles på strømpen. Vannet resirkuleres og skal varme polyesteret i rørstrømpen til 80 grader hvorpå denne herder og tørker i et par døgn for å feste seg skikkelig til det gamle betongrøret.

- Rørene som leder Grimsbekken under riksvegen er blitt for gamle og har mistet sin ringstivhet, derfor måtte de enten byttes ut, eller i dette tilfellet fornyes, sier Frode Haaversen, byggeleder i Statens vegvesen.

- Vi er veldig spent, men er trygge på at dette går bra. Og så er vi veldig glad for at trafikken kan gå som vanlig, legger Haaversen til.

- Om en hadde gått for å grave opp gamle rør så måtte vi ha revet den eksisterende kulverten og bygd en ny, vi måtte også ha omdirigert trafikken for 12 000 biler i døgnet, med en total kostnad på rundt 15 millioner, nå klarer vi oss med omtrent 2.5 millioner med denne nye metoden. Dette er vi naturligvis veldig fornøyd med, sier Haaversen.

I tillegg blir omgivelsene spart for mye støy ved å bruke denne metoden.

- Å sette inn strømpen går så stille at den største støykilden for omgivelsene fra dette arbeidet er arbeidsfolk som av og til må rope beskjeder til hverandre under prosessen, men i 22-tiden må de dempe seg, sier Bjørn Mathiesen, driftssjef hos Olimb Group AS.

Erfaring er betryggende

- Rørstrømpen ble sydd og spesialtilpasset i Nederland og kjørt hit i natt. Den må settes på plass med en gang før herdingsprosessen gjør den for stiv. Sola vi har her i dag gir oss ikke akkurat bedre tid heller, siden herdingen fremskyndes av varmen, men dette går nok bra, sier Vidar Hansen, kontrollingeniør fra Statens vegvesen.

- Dette er som ferskvare å betrakte, den kom hit på kjøl i natt og må settes på plass snarest, sier Hansen.

Hansen har for øvrig vært med på lignende oppdrag tidligere, riktignok med mye mindre dimensjoner.

I dette prosjektet er det snakk om 26 meter og tre dager på å få det på plass ferdig herdet og tørket. Så er det et parallelt løp med samme lengde som skal på plass i uke 37.

AnleggsVirksomhet AS har kontrakten på prosjektet og de har leid inn Olimb Group AS til ta seg av rørfornyingsjobben.

- Dette har vi i Olimb holdt på med i 38 år, så det bør gå etter planen denne gang også, selv om størrelsen er jo ganske imponerende, sier en smilende Bjørn Mathisen, driftssjef hos Olimb Group AS.