Foto: MIR Kommunikasjon AS (illustrasjon), Statsbygg / Kleihues + Schuwerk

Engelskmenn skal bygge merkevaren Nasjonalmuseet

Jane Wentworth Associates blir Nasjonalmuseets partner i merkevareprosessen frem mot det nye museet på Vestbanen.

WA har tidligere bistått V&A, Tate, Guggenheim, og Statens Museum for Kunst i København.

Jane Wentworth Associates omtaler merkevareoppdraget som «a lifetime opportunity» etter å ha fulgt Nasjonalmuseet over tid:

–Vi har fulgt nøye med mens det nyeste kapitlet i Nasjonalmuseets historie har utfoldet seg de siste årene. Jane Wentworth Associates har mange års erfaring fra kulturfeltet i bl.a. Storbritannia og Skandinavia, og det er med stor glede at vi nå griper denne enestående muligheten til å jobbe med Nasjonalmuseet. Nasjonalmuseet kommer ikke bare til å være et museum for Norge, men et museum for hele verden, sier Jo Marsh, direktør med ansvar for nye kunder, Jane Wentworth Associates.

Det er kommunikasjonsdirektør i Nasjonalmuseet, Astrid Dalaker, svært fornøyd med:

– Interessen for oppdraget var stor, men det var allikevel ingen tvil om at dette var den beste kandidaten. Vi føler oss trygge på at vi er i de beste hender når vi nå innleder samarbeidet med Jane Wentworth og hennes team.

Om seks år åpner dørene i det nye Nasjonalmuseet på Vestbanen i Oslo. Nybygget skal markere Nasjonalmuseet som en kunst- og kulturformidler av internasjonalt format, og bidra til et løft for hele det visuelle kunstfeltet i Norge. Nasjonalmuseets visjon er å skape en ny fremtid for kunsten:

– Vi ønsker at Nasjonalmuseet skal bli et møtested for alle kunstinteresserte fra inn- og utland. Samarbeidet med JWA gir oss mulighet til å utvikle helt nye ideer og tanker om hvordan museet best mulig kan øke interesse og skape begeistring for vår nasjonale kunstarv, både i nye lokaler og på digitale plattformer, sier Dalaker.