Illustrasjonsfoto.

Fylkesutvalg vedtok opprettelse av Rv23-bompengeselskap

Onsdag 20.august vedtok politikerne i fylkesutvalget i Buskerud fylkeskommune innstilling til fylkestinget om bompengefinansiering og opprettelse av bompengeselskap for riksveg 23 Dagslett–Linnes.

Fylkestinget skal behandle saken 27. august, melder Statens vegvesen på sine nettsider.

Fylkespolitikerne i Buskerud har også tidligere sørget for fortgang i vegprosjekter. Høsten 2009 vedtok fylkestinget at fylkeskommunen stiller byggegaranti slik at Hallingporten Vegfinans AS kunne ta opp lån for inntil 1,5 milliarder kroner, skriver Buskerud fylkeskommune på sine nettsider.

Det førte til fortgang for byggingen av Sokna-Ørgenvika på riksveg 7, som åpnet i sommer.

Riksveg 23 er bindeleddet mellom E6 i Akershus og E18 i Buskerud og er en viktig transportkorridor til kontinentet fra områdene vest for Oslo.

I tillegg er den en viktig innfartsåre til Drammensregionen fra kommunene Lier, Røyken og Hurum.

Hovedelementene i prosjektet er:

Nytt kryss på Dagslett, med tilknytning til dagens veger.

180 m lang bru over Daueruddalen.

2,2 kilometer lang tunnel.

Nytt kryss ved Linnes, med tilknytning til dagens veger.

Saken ble vedtatt mot Fremskrittspartiets to stemmer.