Mjøsa kokte etter sprengning (se videoer)

Vannspruten sto høyt til værs og bakken dirret mange hundre meter unna, da Hæhre Entreprenør fyrte av den siste sprengningssalven for nye Dovrebanen i Mjøsa sør for Espa i ettermiddag.

Brede Løvlien

Forut for den spektakulære sprengningen på 49 meters dyp rett utenfor land, har Hæhre mudret grunnen i Mjøsa opp til 60 meter ut i innsjøen.

– Deretter har de boret ned fôringsrør til fast fjell i vannet, og boret hull i fjellet for å plassere sprengstoffet til salven fra tre til 25 meter nede i fjellet, sier kontrollingeniør Brede Løvlien i Statens vegvesen til Byggeindustrien.

Totalt fire salver

Mjøsutfyllingen må til for å fundamentere deler av skinnegangen til nye Dovrebanen i Fellesprosjektet E6-Dovrebanen. Som forarbeid til fundamenteringen for dette arbeidet, er totalt fire sprengninger gjennomført i dypet. Til den siste undervannssalven i ettermiddag ble seks hull fylt med sprengstoff.

Som et jordskjelv

Av sikkerhetsmessige årsaker, måtte Byggeindustrien overvære sprengningen på flere hundre meters avstand, og høyt over Mjøsa. Likevel kjentes det ut som et jordskjelv da salven gikk. En vannsøyle strakk seg mange meter til værs lenge etter selve detoneringen, og lukten av detonert sprengstoff kjentes umiddelbart. Sprengladningen utviklet gasser som gjorde at vannet boblet flere minutter etter at ladningen gikk.

2165 kilo sprengstoff

Sikkerhetsfolk fra Jernbaneverket inspiserte skinnegangen og installasjoner for denne både under og etter sprengningen.

– Til denne sprengningen for fortanning i Mjøsa, gikk det med 2165 kilo sprengstoff. Lademengden per kubikkmeter var 1,9 kilo, noe som er en stor ladning. Totalt ble 1162,5 kvadratmeter areal med fjell under vann sprengt bort av den siste salven, sier Løvlien.


Videoer fra tilsvarende tidligere sprenginger (Video: Statens vegvesen)