E18 Gulli - Langåker

Foto: HomleidFoto: Jarle Foss, Statens vegvesenFoto: Jarle Foss, Statens vegvesenFoto: Jarle Foss, Statens vegvesenFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidProsjektleder Steinar Aspen i Statens vegvesen. Foto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: HomleidFoto: Homleid

Etter tre år med hektisk anleggsarbeid ble 25 kilometer firefelts E18 mellom Gulli og Langåker i Vestfold åpnet for trafikk 4. juli.

Fakta

Sted: Vestfold

Prosjekttype: 25 km ny E18 mellom Tønsberg og Sandefjord og opp-
gradering av Raveien.

Totalkostnad: 3,3 milliarder kroner

Byggherre: Statens vegvesen

Hovedentreprenører E18: Skanska Norge, NCC Construction og Veidekke Entreprenør.

Hovedentreprenører Raveien: Marthinsen & Duvholt,
Carl C. Fon og Kjeldaas.

Hovedkonsulent: Multiconsult

Underentreprenører/leverandører for Skanska
(Tassebekk - Langåker):
Grunnarbeider: Marthinsen & Duvholt l Asfalt: Lemminkäinen Norge l Betong: Unicon l Armering: Leif Hübert Stål l Transport: Transportsentralen Sandefjord l DC/peler: Svenska Dmix l Stål-
kjernepeler/spunt: Entreprenør-
service l VA / VVA materiell: Loe Rørprodukter og Br. Dahl l Veirekkverk: Trygg Vei l Lettfyllinger (EPS): Vartdal Plast l Anleggsgartner/ pileskjermer: Håkonsen & Sukke l Styrt boring/ rørpressing: Båsum l Betongelementer til støyskjermer: Buskerud Betongvarefabrikk l Understøttelse/ reis: Frico l Riving av konstruksjoner: Dokken l Skilter: Euroskilt l Spennkabler: Spennteknikk l Veimerking: Eurostar l Brurekkverk levering: Vik Ørsta l Brurekkverk montering: Foka l Asfaltfresing: Catos Betongsaging l Membraner: Borge Miljø l Fuktisolering: Norpox l Glidestøp betongrekkverk: NCC Roads l Viltgjerde: Rosings Industrier

Underentreprenører/leverandører for NCC Construction
(Gulli - Holmene):
Grunnarbeid: Carl C. Fon l Peling: Hercules Grund-
lägning l Asfalt og profilbetong: NCC Roads l Autovern: Trygg Vei l Brurekk-
verk: OPS Mekaniske l Bruelementer: Bjørn Hansen Betongelement l Utom-
hus: Håkonsen & Sukke l Armering: Rygge Armering

Underentreprenører/leverandører for Veidekke Entreprenør
(Holmene og Tassebekk):
Anleggsgartner: Aakerholt Steen & Lund l Skilting: Veigutta l Autovern: Telemark Områdesikring l Transport: P. Abrahamsen Transport l Gjerder: Østcom l Fundamenter: Br. Dahl l Glidestøp betongrekkverk: NCC Roads l Gravearbeider: Oskar og Tormod Wike l Veimerking: Cleanosol l Steinknusing: Gunnar Holth Grusforretning l Kran: Kranringen Isak Nilsen l Styrt boring: Holland Boring l Avfall: Norsk Glassgjen-
vinning l Betong: Norbetong l EPS: Br. Sunde l Armering: E.A. Smith l VA- materiell: Ahlsell l Støyskjermer: Møre Tre

Statsminister Erna Solberg, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og statssekretær Bård Hoksrud var blant de som var til stede for å kaste glans over åpningen av vei-
prosjektet som har en pris-
lapp på cirka 3,3 milliarder kroner.

Regjeringen har fått mye ros for at de sammen med Statens vegvesen og entrep-renørene kom frem til en løsning slik at åpningen av veistrekningen kunne fremskyndes fra oktober til før ferien. Dette ble naturlig nok også trukket frem under åpningsarrangementet.

– Nok en sommer med køer gjennom Vestfold hadde ikke vært bra. Nå kommer ferie-gjester tryggere og sikrere fram, sa Erna Solberg.

– Denne veiåpningen representerer en ny milepæl i regjeringens politikk med å få bedre og tryggere veier. Den representerer også starten på en mer sammen-hengende og forutsigbar veibygging i fremtiden, sa Solvik-Olsen og kom inn på prosjektene sørover på E18.

– Vi forserte dette prosjektet, og vi har forsert byggingen av E18 mellom Tvedestrand og Arendal. Målet er at folk får en rask, trygg og møtefri vei fra Oslo til Kristiansand, sa samferdselsministeren.

Intens innspurt
Under åpningen fikk også Statens vegvesen med prosjektleder Steinar Aspen i spissen og hovedentrep-renørene Skanska Norge, NCC Con-struction og Veidekke Entreprenør rosende ord for innsatsen som er lagt ned i prosjektet, ikke minst i sluttfasen hvor det har blitt jobbet døgnet rundt for å klare den nye åpnings-datoen. Da Bygge-industrien møtte Aspen to dager før åpning la han ikke skjul på at han var veldig fornøyd med at prosjektet kom i mål til sommerferien.

– Det har vært en intens periode etter at beslutningen om forsering ble tatt i mars, men vi er selvsagt glade for at vi valgte å gå for tidligere åpning. Utvidelse fra to til fire felt betyr et stort løft for både fremkommelighet og ikke minst for trafikksikkerheten, sier Aspen.

Han understreker at det fortsatt står igjen en del arbeid på blant annet elektrosiden. Det er årsaken til at fartsgrensen frem til høsten vil være 80 km/t, men når Gulli – Langåker er helt ferdig vil strekningen ha en fartsgrense på 110 km/t.

Krevende oppgave
Det har utvilsomt vært en krevende oppgave å få til et vel-
fungerende veianlegg samtidig som E18-trafikken skulle flyte best mulig. Cirka 26.000 kjøretøyer har passert anlegget hver dag. Om sommeren øker ÅDTen til 30.000.

– Det har vært stor fokus på å ha klare skiller mellom trafikk og anleggsarbeider og det føler jeg at vi har lykkes bra med, men det har dessverre vært noen flere trafikkulykker under anleggs-perioden, spesielt påkjørsler bakfra, opplyser Aspen.

Tre hovedentrepriser
Utvidelsen av den cirka 2,5 mil lange E18 strekningen mellom Tønsberg og Sandefjord er som kjent utført av tre ulike entreprenører. Skanska Norge har bygget drøye ti kilometer vei mellom Tassebekk og Langåker (Sandefjord) for 764 millioner kroner, og NCC Con-struction har en kontrakt på cirka 430 millioner kroner som omfatter rundt sju kilometer ny E18 mellom Gulli og Holmene (Tønsberg). Veidekke Entreprenør har en kontrakt på 425 millioner kroner og har utvidet cirka sju kilometer europavei mellom Holmene og Tassebekk (Stokke).

Aspen mener det var et fornuftig valg å dele prosjektet i tre entrepriser.

– Vi utlyste kontraktene med et par måneders mellomrom og oppnådde med det den gode konkurransen vi hadde håpet på. Det har heller ikke vært noe store utfordringer knyttet til grensesnittene mellom kontraktene, sier han.

Entreprenørene har utført cirka 1,3 millioner arbeidstimer i prosjektet og ifølge prosjektlederen kan de involverte aktørene si seg fornøyde med H-verdiene i prosjektet.

Oppgradering av lokalveinettet
Bygging av ti kilometer gang- og sykkelvei, samt trafikksikker-hetstiltak ved Raveien, som går parallelt med E18, har også vært en del av prosjektet.

– Det var viktig og riktig å få til en oppgradering av lokalveinettet. Det har blant annet sammenheng med at man forventer økt trafikk på Raveien når det blir bompenger på den nye E18- strekningen, opplyser Aspen.

Gang- og sykkelvei og trafikksikkerhetstiltak ved Raveien har kostet cirka 130 millioner kroner. Arbeidene ble delt i tre hovedentrepriser som er utført av Vestfold-entreprenørene Marthinsen & Duvholt, Carl C. Fon og Kjeldaas.

Stort masseunderskudd
Byggingen av to nye E18-felt mellom Tønsberg og Sandefjord har handlet mye om masseforflytting. Fraværet av stein i traseen har medført et masseunderskudd i prosjektet på en million faste kubikkmeter. Ved den sørligste parsellen, som Skanska har bygget, ble løsningen å etablere et uttak i forbindelse med Ringdalskogen næringspark. Hele 650.000 kubikkmeter ble der tatt ut til strekningen Tassebekk - Langåker.

Ved de to nordligste parsellene har prosjektet hentet steinmasser fra Jernbaneverkets tunneldriving i Holmestrand.

– Et underskudd på en million kubikkmeter er selvsagt mye, men vi fikk til gode avtaler som løste en veldig viktig del av prosjektet, sier Aspen.

Store tall
Entreprenørene har i aller høysete grad også fått merke de dårlige grunnforholdene i Vestfold. I prosjektet har det gått med cirka 200.000 kubikkmeter superlette masser (EPS), 200.000 kubikkmeter lette masser(lettklinker og skumglass) og cirka 700.000 løpemeter kalk- og sementpeler.

25 kilometer ny E18 betyr også bygging av en rekke betong-konstruksjoner. Til sammen 46.000 kubikkmeter betong har gått til blant annet seks nye langsgående bruer på E18. Den lengste er på 216 meter. I tillegg kommer ti tverrgående overgangsbruer på 60-70 meter og til sammen fem miljøkulverter og viltkrysninger. Det har også vært omfattende anleggsarbeider knyttet til de sju store kryssområdene som er etablert langs strekningen, og det kan være verdt å nevne at det har gått med ikke mindre enn 290.000 tonn asfalt til bærelag, bindelag og slitelag.

– Det er et prosjekt med store tall, men samtidig har vi holdt på med veldig tradisjonell veibyggingen, sier Aspen.

Godt planlagt
Prosjektlederen er godt fornøyd med samarbeidet de har hatt med entreprenørene. Han mener det har vært viktig for kommunikasjonen i prosjektet at byggherre har sittet vegg i vegg med entreprenørene ved alle tre entreprisene. Aspen trekker også frem god planlegging som en nøkkel til suksess.

– Vi føler dette har vært et godt planlagt prosjekt hvor entrep-renørene har hatt gode grunnlag og jobbe utifra, sier han. Det er Multiconsult som har vært hovedkonsulent for hele strekningen.

Aspens siste prosjekt
E18 mellom Gulli og Langåker er det siste prosjektet Aspen leder. Til våren er han pensjonist.

– Jeg har jobbet nesten 35 år i Statens vegvesen og i cirka 15 av disse har jeg vært involvert i E18-prosjekter i ulike roller. Det har vært spennende å jobbe med alle disse store veiprosjektene. Veibygging berører veldig mange parter og det gir et fokus på det man driver med som både er morsomt, men også krevende, avslutter Aspen.


Flere prosjekter