Kevin Sinclair (t.v), Roy Skogseide og John Arne Drangevåg i Bergen Bydrift er travelt opptatt med å skifte ut rammer og kumlokk på statlige og kommunale veier i Bergen. Rundt 600 rammer/kumlokk skal erstattes med nye og bedre løsninger. Foto: Bergen Bydrift

Skifter ut stort antall kumlokk i Bergen

Bergen Bydrift As er i ferd med å bytte ut et stort antall kumlokk på statlige og kommunale veier i Bergen.

Arbeidet skjer i forbindelse med at det skal legges nytt asfaltdekke på mange av statens og kommunens veier i bergensområdet, og samtidig blir rammer og kumlokk - eller bekkalokk som bergenserne sier - erstattet med nye rammer og lokk og tilført mer solide løsninger enn før.

Nå er det blant annet Nordnesveien ved Akvariet som skal få en etterlengtet oppgradering og kvalitetsheving på rammer og kumlokk.

- Vi legger en jernplate på kummen, og deretter rammen og lokket opp på der igjen. Denne metoden bruker vi spesielt på kummer av gammel type som ikke har dagens standard med tanke på topp-plate/kjegle. Dermed tåler gamle kummer mer dagens påkjenninger, og i tillegg slipper byggherren kostnadene med en eventuelt utskifting av kummen, sier spesialarbeider John Arne Drangevåg i Bergen Bydrift. Sammen med kollegene Roy Skogseide og Kevin Sinclair er de travelt opptatt med å bytte ut gamle bekkalokk. Trioen gjør jobben med asfalt -og betongsag, meiselmaskin, spett og grafse. Dette verktøyet brukes bare når konstruksjonen skal styrkes med en jernplate under rammen. Bydrift har nylig skiftet ut over 180 rammer og kumlokk i Fjøsangerveien, og da ble det benyttet en hjullaster fra Bydrift med fres. I Fjøsangerveien ble rammer og lokk først skiftet og senket, slik at asfaltentreprenøren deretter freste av den gamle og slitte asfalten.

- Etter slik fresing må vi inn igjen for å heve kumlokkene opp igjen i fresehøyde, før asfaltentreprenøren tar den siste justeringen når de legger det endelige dekke, sier Drangevåg.

Prosjektet er ressurskrevende og på det meste har Bergen Bydrift hatt 10-12 medarbeidere dedikert til utskifting av rammer og lokk. I tillegg blir det veldig ofte benyttet trafikkdirigenter og bufferbil på de mest trafikkerte veiene.

Arbeidet skjer både på dag og kveldstid. De mest trafikkerte veiene blir tatt når nattemørket faller på og trafikken roligere. Det er rundt 64 000 kumlokk i Bergen, men i denne runden er det drøyt 600 kumlokk som skal byttes ut. Arbeidet vil fortsette utover høsten.