De nye dumperne Volvo A25G og A30G har blant annet nyutviklete oljekjølte bremser som reduserer driftskostnadene.

Mye nytt fra Volvo

Med helt nyutviklet transmisjon, får Volvos nye hjullastere L110H og L120H en betydelig reduksjon i drivstofforbruket.

Volvos nye hjullaster L110H har sammen med L120H fått vesentlig redusert drivstofforbruk.

Det nye transmisjonssystemet Optishift har lockup på girkassen fra andre gir og oppover.

–Dette betyr i tillegg til vesentlig redusert drivstofforbruk, både høyere hastighet på maskinene og en større produksjon, sier produktsjef Jarle Bjørløw hos Volvo Maskin AS til Byggeindustrien.

Ny elektronikkplattform

De nye hjullasterne erstatter G-generasjonen til Volvo. Motorene oppfyller Steg 4 Final, og er utstyrt med Add blue.

–De har også en ny elektronikkplattform, nytt instrumentpanel og en hel bråte med nye opsjoner som går på sikkerhet, sier Bjørløw.

Oljekjølte bremser

Volvo har også lansert de nye dumperne A25G og A30G som erstatter F-serien.

–Disse oppfyller også Steg 4 Final og har Add blue-teknologi. Som hjullasterne har de også en nyutviklet elektronikkplattform, sier Bjørløw.

En viktig nyhet på A25G og A30G er for øvrig at de er utstyrt med våte bremser på alle tre akslene, slik som på A35G og A40G.

–Dette betyr veldig mye for driftskostnadene. Nå er bremsene oljekjølt, mens det tidligere var tørre skivebremser som ga raskere slitasje, sier Bjørløw.