Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

MEF: - Bekymringsverdige fylkesveikutt

Administrerende direktør Trond Johannesen i MEF. Foto: Jørn Søderholm / MEF

Publisert: 14.08.2014 09:51.

Fylkeskommunene vil redusere veibevilgningene de kommende årene på grunn av høy lånefinansiering. Maskinentreprenørenes Forbund mener det gir grunn til bekymring.

  • Nasjonal rassikringsgruppe frykter pris trumfer sikkerhet i veiutbygging

  • Fare for nye ras fra fjellparti - E18 i Larvik åpnes tidligst mot slutten av neste uke

  • BNL: - Opplæringslovutvalget foreslår omfattende endringer

  • Åge Haverstad AS skal bygge gang- og sykkelvei på Kløfta

Nettleder

Spennende strukturendringer på gang

Les også:

  • Viktig gjennomslag for byggenæringen
  • Nå skal det regnes på tidenes utbygging i Norge
  • Store endringer for bemanningsbransjen
  • En ny hverdag venter de ansatte i Statens vegvesen
  • Permitteringer i anleggsbransjen
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Erik Dale

«Orgkulnisasjongatur»
Les mer

Les også:

  • Digitalisering av byggenæringen, hvorfor er det så viktig at lederne engasjerer seg?
    Jon Karlsen
  • Det norske bygge- og anleggsmarkedet fortsatt en mygg i europeisk målestokk
    Bjørn-Erik Øye
  • Skitne penger i bygg og eiendom?
    Av Tor Dølvik Spesialrådgiver i Transparency International Norge
  • Løft blikket - selv mindre fag gir store ringvirkninger
    Ane Dyrnes
  • Innlegg: MVA-påstander i strid med gjeldende rett
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Nasjonal rassikringsgruppe frykter pris trumfer sikkerhet i veiutbygging
  • Fare for nye ras fra fjellparti – usikkert når E18 i Larvik kan åpnes
  • BNL: - Opplæringslovutvalget foreslår omfattende endringer
  • Åge Haverstad AS skal bygge gang- og sykkelvei på Kløfta
  • Statens vegvesen har solgt 135.000 kubikk steinmasser Nye Veier vil bruke i E6-utbyggingen i Gudbrandsdalen
  • Innlegg: MVA ved omtvistede krav - misforståelser og avklaringer
  • Får 14 millioner til å skape utslippsfri byggeplasser
  • Kruse Smith bygger ny høyskole i Stavanger
  • AF Gruppen innstilt til Oslo Lufthavn-kontrakt
  • Nedbemanning ved NorStone – inntil 15 ansatte blir berørt
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skøyen Atrium III

Flere prosjekter

  • Tordenskiold Brygge
  • Røros vgs
  • E18 Rugtvedt - Dørdal
  • Finansparken Bjergsted
  • Akershøyden
  • Labo
  • Lyngen
  • Klosterøya Vest
  • Gåseid Terrasse
  • Mikkelsveien 34
  • Quality Hotel River Station
  • MAX-bygget
  • Dronninglunden
  • Dikeveien 45
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Åge Haverstad AS skal bygge gang- og sykkelvei på Kløfta

Flere kontrakter

  • Kruse Smith bygger ny høyskole i Stavanger
  • AF Gruppen innstilt til Oslo Lufthavn-kontrakt
  • AF Gruppen får nytt Ørland-prosjekt
  • J.I. Bygg bygger ut på Ås videregående skole
  • Syljuåsen bygger ny fabrikk for Trox Auranor på over 13.000 kvadratmeter
  • AF Gruppen utvider AI-avtale med Spacemaker
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Markerte et kvart århundre med Våtromsnormen

  • Maskinfører i cowboybransjen

  • I Åke Larson Construction fortsetter festen 15 år etter at selskapet forsvant

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
28.01 Enovakonferansen 2020
29.01 Betongindustridagene 2020
04.02 Byggavfallskonferansen 2020
18.02 bautec 2020
23.03 buildingSMART International Standards Summit 2020
25.03 Byggedagene 2020
04.09 Vi Bygger Bergen 2020
21.10 Norsk Betongdag 2020
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Sprenger første salve for ny jerbanetunnel under Moss

  • Jarle Edgar Gausen nytt æresmedlem i NFF

  • Bygger med elementer

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Les også:Ber Jensen bruke pensjonspenger på infrastruktur

Det skriver Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) i en pressemelding torsdag.

Som et resultat av forvaltningsreformen overtok fylkeskommunene i 2010 ansvaret for 17.200 kilometer tidligere riksvei. En gjennomgang av fylkenes veisatsing etter reformen, gjennomført av Vista Analyse på oppdrag av NHO, viser, ifølge pressemeldingen, at fylkeskommunene har investert kraftig i eget veinett. Investeringene har imidlertid i stor grad vært lånefinansiert, noe som gjør at fylkeskommunene nå vil redusere veisatsingen de kommende årene. I 2016 vil investeringene være lavere enn tilførselen av statlige midler.

MEF uttaler at de mener utviklingen er betenkelig.

Utfordrende etterslep

– Det vil være behov for en videre satsing, også etter 2016. Forfallet på fylkesveinettet er estimert å være 45 til 75 milliarder kroner, og standarden på veiene fører flere steder til redusert trafikksikkerhet, fordyrende veidrift og ineffektiv næringstransport. Sistnevnte er blant annet tilfellet for skognæringen, hvor flaskehalser på veinettet påfører en allerede presset næring unødvendig høye transportkostnader, sier administrerende direktør i MEF, Trond Johannesen, i pressemeldingen.

Kartleggingen viser, ifølge meldingen, at det vil bli utfordrende for fylkeskommunene å få rom til å ta igjen det påviste vedlikeholdsetterslepet. I tillegg til høy lånefinansiering, vil de store investeringskostnadene etter 2010 trolig gi en økning til ordinær drift og vedlikehold i årene framover. Samlet vil dette begrense fylkeskommunenes fremtidige handlingsrom ytterligere.

Kan låne to milliarder

Hensikten med forvaltningsreformen var å styrke fylkeskommunenes rolle som regional utviklingsaktører. For å stimulere til investeringer på fylkesveinettet vedtok Stortinget i forbindelse med overføringen av veiansvar en rentekompensasjonsordning. Ordningen innebærer at fylkeskommunene i 2014 samlet kan ta opp to milliarder kroner i lån, mens staten betaler rentene.

– Fylkeskommunene har vært aktive veieiere og forholdt seg til føringene gitt av Stortinget. Nivået på tilførselen av midler til fylkeskommunene har imidlertid ikke vært i tråd med behovene, noe som har gitt utviklingen vi nå ser med voksende gjeld og presset økonomi, påpeker Johannesen.

– Stemoderlig behandling

Regjeringen har varslet at den vil foreta en gjennomgang av oppgavene til fylkeskommunene. MEF uttaler at dette vil være en god mulighet til å rette opp hva de beskriver som tidligere begåtte feil.

– Denne gjennomgangen bør starte med erkjennelsen av at fylkesveiene har blitt stemoderlig behandlet av rikspolitikerne i årene etter gjennomføringen av forvaltningsreformen i 2010. Uavhengig av hvem som skal forvalte dagens fylkesveier i årene som kommer bør målsettingen være at bevilgningene endelig innrettes etter behovet på veinettet, avslutter Trond Johannesen.

Les også:
  • Regjeringen vil bruke 1,8 milliarder mer på vei
  • Veidekke lavest på FV 98-parsell
  • 13 veiprosjekter kan få lavere bomtakster

Nøkkelord:

Anlegg, Vei, MEF
Steinras på E18 

Fare for nye ras fra fjellparti
- E18 i Larvik åpnes tidligst mot slutten av neste uke

Ras 

Nasjonal rassikrings-gruppe frykter pris trumfer sikkerhet i veiutbygging

 

EBA reagerer på anskaffelsesprosessen for ny idrettshall i Stryn – idrettslag mener Kulturdepartementet ga innspill om entreprenør

 

Nedbemanning ved NorStone

– inntil 15 ansatte blir berørt

 


Taket ditt er mer verdifullt enn du tror

 

AF Gruppen innstilt til Oslo Lufthavn-kontrakt

 

Kruse Smith bygger ny høyskole i Stavanger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Redaksjonssjef

    Frode Aga
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Fagpressen