Utfordrende for produsentene

For enkelte av de norske produsentene i byggenæringen er det tøffe tider. Mange møter meget hard utenlandsk konkurranse og en byggenæring i omstilling.

For Saint-Gobain Bøckmanns produksjon i Fredrikstad er det nå slutt. Tirsdag bestemte selskapets ledelse av man ikke lenger skal opprettholde den tradisjonsrike driften i Østfoldbyen. Her har man produsert isolerglass siden 1962 men nå er det altså slutt. 75 ansatte berøres av produksjonsstoppen.

Årsaken konsernledelsen oppgir er den tøffe konkurransesituasjonen. De har opplevd at det det norske markedet for isolerglass har gjennomgått betydelige endringer som følge av økt import fra lavkostland. Dermed har markedet for norskproduserte varer gått raskt nedover. Det tar de konsekvensen av og avvikler fabrikkproduksjonen.

Vi har allerede sett lignende tendenser innen visse deler av markedet, og dessverre kommer det til å skje flere slike nedleggelser i tiden fremover også. Innenfor enkelte segmenter er det usedvanlig harde bud om dagen – selv om vi har et godt marked i store deler av den norske byggenæringen. Tidligere har vi blant annet sett at flere av de tradisjonsrike norske vindusprodusentene har slitt og har redusert produksjonen og noen har også avviklet driften. Også inne andre deler av byggevaremarkedet er konkurransen knalltøff – og det vil nok ikke bli lettere i tiden fremover.

Importen fra lavkostland vil fortsette. Prispresset er så hardt i hele byggenæringen at alle ser etter muligheter for å redusere utgiftene. Dermed må de som produserer i Norge justere driften inn mot dette. Med norsk produksjon er det ikke mulig å drive like billig som i lavkostland. Man må derfor forbedre produksjonen ytterligere, lage bedre og mer effektive produkter og vise at de har en verdi man ellers ikke vil finne i markedet. Dessuten må man selvsagt være verdensledende på logistikk og feilfrie leveranser – og ikke minst ligge helt i innovasjonsfronten. Dette har opplagt en stor verdi for kundene – og det må man bli enda flinkere til å få frem.

Det er heller ikke bare innen pris på de enkelte produkter de norske produsentene møter utfordringer. I de senere årene har importen og bruken av moduler og ferdigelementer økt kraftig. Med utenlandsk produksjon kan det er være vanskelig for de norske å komme inn. Det er derfor nødvendig å tenke nytt. Norske produsenter kan enten alene eller sammen med andre i næringen utvikle sine egne ferdigprodukter og elementer, eller man må vise at den tradisjonelle måten å bygge på har sine fordeler.

Uansett går vi mot en hektisk hverdag for mange av de norske byggevareleverandørene - men løpet er absolutt ikke kjørt. Mange av de norske produsentene er verdensledende og spesielt tilpasset det nordiske markedet. Man må brette opp ermene og møte den harde konkurransen. Markedet vil ikke stå og vente på de som nøler. Det må jobbes fremtidsrettet og målbevisst – og ikke minst må man være innovative. Det vil komme stadig strengere krav og forskrifter i Norge – og det er noe de mange som produserer i Norge bør utnytte. Og ikke glem rehabiliteringsmarkedet – her er det store muligheter.