Vogntogsjåfør Marius Gundersen i Toten Transport sier til Oppland Arbeiderblad at to av svingene på den nye strekningen er altfor mye dosert i forhold til farten vogntogene holder oppover Lygnabakkene. Han mener dette kan føre til ulykker.
– Men et vogntog vil aldri komme opp i slik fart oppover Lygnabakkene. Derfor frykter jeg at våre utenlandske kolleger – ja, norske også – får problemer med å holde seg på veien til vinteren. Når de mister veigrepet og hjulene begynner å spinne, vil vogntoget forsvinne ut i skråningen i høyresvinger, sier vogntogsjåføren.
Ifølge Gundersen har han vært i kontakt med flere andre kolleger som er enige og han får også støtte fra Oppland Transportarbeiderforening.
Prosjektleder Anne Brit Moen i Statens vegvesen sier til Oppland Arbeiderblad at det ikke er avvik i forhold til vanlig krav til dosering
– Vi får håpe at det ikke blir noe problem og at den reduserte stigningen fra 7,5 til 6 prosent gir en så merkbar effekt at de greier å holde farten bedre oppe, sier Moen.
Kritikken fra transportnæringen kommer bra noen få uker etter at den nye veien åpnet.