God HMS-utvikling på Statens vegvesens anlegg

Siden 2010 har 18 arbeidere mistet livet på Statens vegvesens prosjekter. Den dystre statistikken toppet seg i 2013 da fem arbeidere og en bilist omkom som følge av entreprisedriften i etaten. I løpet av de siste tolv månedene har man unngått både dødsulykker og ulykker som har gitt varige mén på Vegvesenets prosjekter.

Med tanke på den stadig økende aktiviteten er dette en positiv og nødvendig utvikling. I perioden fra 2010 og frem til 3. august 2013, hvor vi hadde den siste dødsulykken, var det en uakseptabel utvikling som ikke kunne fortsette. Dette var også noe både etatsledelsen i Statens vegvesen og en samlet byggenæring var enige om – noe måtte gjøres.

Flere tiltak ble iverksatt. Statens vegvesen stilte blant annet krav om maks to ledd med underentreprenører. Senere er det kommet tiltak som skjerpede krav til personlig verneutstyr, krav om ID-kort fra første dag og krav om eget byggherrepersonell med ansvar for kontrakter der det skal sprenges har sprengningskurs. Noen av tiltakene har kommet inn den senere tiden – men alle disse tiltakene i sum og ikke minst det stadig økende fokuset på sikkerhet har bidratt til nedgangen i dødsulykkene de siste tolv månedene.

Når en alvorlig ulykke inntreffer kan det være mange bakenforliggende årsaker; det kan være systemfeil, for dårlige rutiner på anlegget, for dårlig HMS-fokus, men erfaringene viser også at det skyldes holdninger og at man tar snarveier og ikke er oppmerksomme nok.

Nå er det viktig å sette fokus på dagene som kommer på de mange anleggene rundt om i landet, og ikke på hvor bra det har vært de siste tolv månedene. Om man tror jobben nå er gjort tar man grundig feil. Den neste ulykken kan inntreffe når som helst om man ikke kontinuerlig har HMS som viktigste prioritet.

Vi må passe på at man bygger videre på erfaringene man har gjort det siste året og man må hele tiden også holde 100 prosent fokus. Det er også vesentlig at hele næringen jobber sammen i denne saken. Krav og regler må jobbes frem i samarbeid mellom byggherrene og entreprenørene – og ikke minst er det viktig at de ansatte som gjør jobben ute på anleggene blir involvert. Om ikke arbeiderne forstår poenget med hva sjefene i Oslo bestemmer, er muligheten stor for at dette ikke følges opp.

I HMS-charteret som ble signert av de store statlige byggherrene og entreprenørbransjen tidligere i år har man en nullvisjon om antall drepte og hardt skadde på landets bygg- og anleggsplasser, etter modell fra trafikksikkerhetsarbeidet. Nå må hele næringen jobbe sammen for at det gode arbeidet som er gjort på Statens vegvesens prosjekter fortsetter.