Øyvind Skarholt

Hva slags innovasjon er viktigst for byggenæringen?

Bygg 21 bør ta mål av seg til å definere hvilke typer innovasjon som er vesentlige for den samlede byggenæringen – sette mål – og peke på drivere.

Øyvind Skarholt

Adm. dir.
Byggevareindustriens Forening

Som ett av tre områder skal Bygg21 lage en strategi og forhåpentligvis spille en aktiv og konstruktiv rolle i næringens fremtidige satsning på FoU og innovasjon. Ingen enkel og liten oppgave som engasjerer mange. Et googlesøk med kombinasjonen "innovasjon+offentlig+bygg" gir intet mindre enn 407.000 treff.

Jeg mener at den varige forbedringen som resultat av FoU og innovasjon - er den som kommer til syne i produkter og verktøy. Med produkter og verktøy mener jeg disse i videste forstand med det tilfelle at de er fysiske elementer som gjøres tilgjengelig i et åpent og fungerende marked og vil med det lett formidles.

Byggevareindustrien gjennomførte en undersøkelse som viser at det er konkurransen mellom produsentene som er driveren for deres innovasjon. I samme undersøkelse kom det også tydelig frem at etter konkurranse var eiers krav til nye produkters andel av omsetning en sterk driver. Dette var for mange et vesentlig kriterie i eierstyringen og en høyt ranket indikator. Markedets etterspørsel og særlig myndighetskrav viste seg i liten grad å være drivende. Her ligger en stor utfordring. Hvordan skal markedets etterspørsel i større grad bli en driver?

Jeg mener at aktørene bak store offentlige bygg og næringsbygg må spille en viktig rolle her. De er langsiktige aktører som ser bygg i livsløpsperspektiv i en næring der ulike aktørers tidsperspektiv ofte er kort. Rett nok utgjør offentlige bygg og næringsbygg ikke mer enn 17 prosent av det totale byggmarkedet – 57 av 340 milliarder. ROT-markedet er til sammenlikning 37 prosent. Men betydning av offentlige bygg og næringsbygg i en driverrolle for innovasjon og utvikling er likevel stor.

For at en FoU og innovasjonsstrategi skal kunne operasjonaliseres videre med BYGG 21 i en rolle - bør det være vesentlig at man i strategien har en ryddig struktur. Strukturen er viktig for lettere å kunne bryte ned strategien i den operative realiseringen og videre konkretisere mål på ulike nivåer (bransje, virksomhet og prosjekt). Dermed vil man kunne adressere drivere (som f.eks. det offentlige som bestiller).

Vi ønsker et offensivt Bygg21 i aksen mellom næring og det politiske – som tør sette noen mål (som kan måles) og som dermed garantert vil skape engasjement og bevegelse.

Et spisset budskap her vil ønskes velkommen fra industrien og helt sikkert også fra andre aktører i næringen som er med på å bygge landet.