Det skriver Jernbaneverket i en pressemelding på sine sider.
Knutsen har, ifølge pressemeldingen, vært prosjektleder for underbygning i prosjektet siden starten.
Han erstatter Morten Klokkersveen, som blir planleggingsleder for strekningen Tønsberg - Larvik i InterCity-prosjektet.
Knutsen har lagt grunnlaget for jernbanespor både mellom Holm – Nykirke, Lysaker – Sandvika og Sandvika – Asker. Han har jobbet i Jernbaneverket siden 1990, så det har, ifølge pressemeldingen, blitt mange prosjekter opp igjennom årene.
Til prosjektet Holm – Nykirke kom han i 2009.
–Dette er et spennende prosjekt, ikke bare for Holmestrand, men også i nasjonal målestokk. Mange andre byer ønsker seg nå samme løsning som Holmestrand, med stasjon i fjell. Det er også et historisk sus over dette. Jernbanespor blir gjerne liggende i hundre år eller mer. Det er avgjørende å få riktig plassering, fordi det har så stor samfunnsmessig betydning, konstaterer Knut Edmund Knutsen.
Den 12,3 kilometer lange tunnelen mellom Holm og Nykirke fikk fullt gjennomslag i mars i år, men det er fortsatt mye arbeid som gjenstår før togene kan ta i bruk det nye dobbeltsporet høsten 2016, skriver Jernbaneverket.
De Jernbanetekniske fagene begynner for fullt utover høsten. På nyåret starter innredningsarbeidene i stasjonshallen, og i løpet av 2016/2017 skal det bygges ny kollektivterminal inkludert ny heis til toppen av fjellet i Holmestrand.
- Nøkkelord
- Jernbaneverket
- Anlegg
- Jernbane