Berit Solli (Foto: Trine Hisdal)

PR og arkitekter

Valget av «PR-mannen» Patrick Tepfers som ny direktør for Norsk design- og arkitektursenter kan kanskje berge arkitektene ut av isolasjonen. Det arkitekter har å si er for viktig for kvalitet i bygg til at de bare skal si det til hverandre.

Berit Solli

Cand.philol, kommunikasjonsansvarlig i arbeidsgiverforeningen Arkitektbedriftene.

Enkelte røster har tatt til orde mot valget av Patrick Tepfers som ny direktør for Norsk design- og arkitektursenter fordi han ikke er utdannet arkitekt. De kaller ham nedlatende for «PR-mann», fordi han som sivilingeniør og MBA har hatt lederstillinger i McCann og PR-Operatørene.

Vi i arbeidsgiverforeningen Arkitektbedriftene ser det annerledes. For arkitektnæringen er det viktigere enn noen gang at lederne kommuniserer at arkitekters innsats betyr noe for andre. Da må man kunne kommunisere mye mer enn de fleste i næringen gjør i dag. Tepfers kan være riktig mann til oppgaven.

Hverdagsarkitektur

Mange arkitekter drømmer om å være stjernearkitekt som jobber natt og dag over sine skisser av kompromissløse, skulpturelle kulturbygg. Virkeligheten er at arkitektene arbeider i lag med andre for å skape god hverdagsarkitektur for at mennesker skal trives. De lager gode skoler, boliger, plasser, sykehjem, idrettsanlegg og veier.

Av landets 600 arkitektkontor er det 20-30 kontor som kjemper om å bli publisert i internasjonale tidsskrifter.

De største arbeidsgiverne for arkitekter er imidlertid tverrfaglige rådgivningselskaper som Rambøll, Norconsult og Asplan Viak, med kontorer over hele landet. «Arkitektfaget» handler ikke bare om byggets utseende. Arkitektens rolle er like mye å jobbe med funksjon, tekniske krav, juridiske krav, nabokrav, osv. Vi opplever at arkitektene trenger å slåss for større plass i verdikjeden. I dag tar ofte entreprenører og andre i byggenæringen oppgaver fra arkitektene. Da hjelper det med en næringslivsmann som Tepfers på det nye sammenslåtte senteret.

Ut av isolasjonen

Mange i arkitektnæringen ser på PR-folk som makeup-artister som pynter på det de virkelige fagfolkene mener. Men god PR er mye mer enn det. PR er en holdning til verden rundt seg. PR innebærer å se kundenes og hele samfunnsspekteret av interessenter sine behov, og så å tilpasse virksomhetens strategi til det. PR-folk vil altså blande seg mest mulig inn i innholdet, samt skape arenaer for debatt om viktige tema. En PR-mann vil ikke bare bry seg om hvordan noe blir sagt. En PR-mann vil flytte midtstreken i debatten i sin fordel, og slik øke grunnlaget for at hele næringen kan selge sine tjenester.

Det er mye på gang i rammebetingelsene for fakturering ved landets arkitektkontor for tiden. Hva kommer til å skje nå, for eksempel med forenklinger i plan- og bygningsloven, økt konkurranse fra spesialiserte ingeniører, økte krav til etterutdannelse, økt urbanisering, økt brukerinvolvering, økt internasjonal konkurranse, økt bruk av IKT, økt vekt på jus, og økt bruk av totalentrepriser og rammeavtaler? Hvem skal arkitektene og -kontorene alliere seg med? Hva blir arkitektenes rolle?

Når slike strategiske spørsmål presser på, trenger arkitektene ledere som står på barrikadene for at arkitekter skal ta flere roller i byggeprosessen. Uten ledere som evner å trykke seg ut i debattfeltet, vil arkitektene bare bli fasadetegnere. Dette er viktige tema som det nye senterets leder må kunne sette på dagsorden gjennom debattserier, utstillinger og andre virkemidler.

Opp på margarinkassene!

Arkitekter har rett. Det er arkitekter som jobber med helheten og menneskene. Men arkitektene kan ikke bare si det til hverandre. De kan ikke sitte i studiesirkler og forbanne at det finnes kunder, ingeniører og myndigheter. De må ut og opp på margarinkassene. De trenger at PR-folk hjelper dem til å få sagt det de mener, over lang tid, til de rette personene, på riktig tidspunkt. Arkitekten tar vare på mennesket som skal bruke bygget. Og arkitekter trenger hjelp til å få gjennomslag.

Velkommen skal du være, Patrick Tepfers!