Anleggsleder Rune Lien (fra venstre), Hæhre Entreprenør, anleggsleder Ole Morten Østby, Martinsen & Duvholt og byggeleder Dag Ivar Myrene, Jernbaneverket.

Tunnelpåhugg for Follobanen

En liten, men viktig milepel i forberedende arbeider for Follobaneprosjektet skjedde onsdag med tunnelpåhugget for omleggingen av Roåsbekken i Ski i tunnel under Follobanen.

Arbeidsfellesskapet Skanska/Martinsen & Duvholt er i full gang med å etablere et riggområde på 35 mål for den seks år lange utbyggingen av Follobanen.

Follobanen vil gå bare en meter over taket på denne fjelltunnelen som vil bli forsterket med betongkonstruksjoner. Forundersøkelsene til Jernbaneverket har påvist en svakhetssone i midten av tunnelen. Dette vil ikke påvirke arbeidene og fremdriften-Selve sprengingen av den 300 meter lange tunnelen vil pågå i seks til sju uker hvis fjellet er så bra som vi antar, sier anleggsleder Rune Lien i Hæhre Entreprenør som utfører arbeidene i underentreprise for Skanska.Betongkonstruksjonene skal utføres av Martinsen & Duvholt, et selskap som delvis er eiet av Skanska, og arbeidene vil vare til oktober/november. - Det vil bli bygget en betongkonstruksjon i hver ende av tunnelen. Selve Roåsbekken vil først renne gjennom tunnelen til neste år, opplyser anleggsleder Ole Morten Østby i Martinsen & Duvholt.

Samtidig pågår opparbeidelse av et riggområde på 35 mål ved Langhusveien mellom Ski og Langhus som hovedentreprenør for Follobanens totalentreprise Ski skal bruke under de kommende store arbeidene på Follobanen og Ski stasjon.

Forberedende arbeider startet etter påske og Skanska er tildelt kontrakten på 140 millioner kroner.

Kontrakten omfatter etablering av anleggsveier, flytting av Langhusveien, grunnstabilisering (KC pæling) omlegging av Roåsbekken med en 300 meter lang fjelltunnel, prefabrikasjon av en kjørekulvert som skal monteres under spor påsken 2015 samt opparbeidelse av et riggområde på 35 mål.