Elektroingeniør Torstein Eide og Tor Tybring Aralt fra Multiconsult tester det elektroniske systemet i Knappetunnelen. Her inspiseres brannplanen, og fagmennene fastslår at lufthastigheten fra viftene må justeres ned. Foto: Elisabeth Langeland Matre)

Knappetunnelen godt i rute

Knappetunnelen holdes stengt 8 uker i sommer, men kan åpnes tidligere enn planlagt, hvis dagens fremdrift holder seg.

Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding onsdag.

Den tekniske oppgraderingen i Knappetunnelen nærmer seg sluttfasen. Nå er alt elektrisk utstyr skiftet ut og reprogrammert, og det er kun testing av utstyret som gjenstår. Tunnelen mellom Dolviken og Fyllingsdalen har vært stengt siden 23. juni, og skal etter planen gjenåpnes mandag 18. august, heter det i pressemeldingen.

Knappetunnelen ligger på Ringvei Vest, som er en del av ringveisystemet i Bergen.

Branntesting med vindmåler

– Vi er godt i rute, og dersom testingen fremover går like bra som den har gjort hittil, er det mulig vi kan gjenåpne tunnelen tidligere enn planlagt, sier byggeleder Magnar Ivarsflaten.

Han påpeker at det fremdeles er mye viktig arbeid som gjenstår, og våger ikke å gi noen dato for når testingen tidligst kan være ferdig.

I disse dager går man blant annet nøye gjennom alle brannplanene.

– Viftene i taket må fungere riktig, og vi måler blant annet vindhastigheten her inne, sier Tor Tybring Aralt fra Multiconsult. Med bistand fra elektroingeniør Torstein Eide i Vegvesenet tar han runden med vindmåleren på det 2,5 kilometer lange strekket.

Kun én klage

Høsten 2015 åpner byggetrinn 2 i Knappetunnelen, og det er viktig at det avanserte sikkerhets- og styringssystemet i den nye delen samsvarer med utstyret i byggetrinn 1. Når den gamle delen av tunnelen gjenåpner 18. august, vil blant annet nødtelefoner og TV-kameraer være nye, skriver Vegvesenet.

Trafikkavviklingen i området har gått bra så langt i stengningsperioden, og det har, ifølge pressemeldingen, ikke kommet klager fra trafikantene.

– Den eneste klagen vi har fått, er fra en beboer i Dolviken som syntes viftene bråkte vel mye i en periode da vi hadde dem på for fullt. Dette gjorde vi for å få ned luftfuktigheten inne i tunnelen, sier Magnar Ivarsflaten.

De første ukene var arbeidere i sving fra 6 om morgenen til 22 om kvelden, syv dager i uken for å installere alt nytt elektronisk utstyr. Nå i testperioden er aktiviteten litt roligere.

I forkant av stengingen ble det sendt ut nærinformasjon til 9.000 husstander i området, samt satt opp skilt.