Det skriver NRK Buskerud i en artikkel på sine nettsider.
I artikkelen peker man på den negative effekten disse rundkjøringene vil kunne ha på trafikken.
– Når det blir så mange rundkjøringer så er ikke det bra, det gjør noe med trafikken. sier Bård Hoksrud, statssekretær i Samferdselsdepartementet, til NRK.
Tre rundkjøringer kommer, ifølge artikkelen, som perler på ei snor der den nye veien skal krysse Lågen. En fjerde kommer på Trollerudmoen, omtrent tre kilometer lenger vest.
– Når du kommer fra Hokksund møter du den første rundkjøringen ved Tislegård. Her er det ikke plass til mer, her er det bebyggelse, det er jernbanelinje og det er Lågen, det er vanskelig å flytte på noe av dette, derfor må vi bygge rundkjøring, sier fungerende prosjektleder på E134-anlegget gjennom Kongsberg, Evie Kvisberglien til NRK.
Plassutfordringer ligger også bak beslutningen med å opprette de andre rundkjøringene på den nye veistrekningen.
– Det kan virke som noen i Statens Vegvesen har blitt veldig glade i rundkjøringer, men det er ikke sikkert det løser alle utfordringer. Det er i alle fall tilbakemeldinger jeg får fra yrkessjåfører som lever på veien, sier Bård Hoksrud.
- Nøkkelord
- Østlandet
- Statens vegvesen
- Anlegg
- Vei