Illustrasjonsfoto: Ådne Homleid

Vegtilsynet med klimaanbefalinger til Vegvesenet

Vegene våre har en levetid på minst 20 år. - Med klimaendringer som bakteppe er det viktig at Statens vegvesen er føre var, og planlegger med tanke på risiko for flom, ras og andre værrelaterte hendelser, heter det i en melding fra Vegtilsynet.

Vegtilsynet har ført tilsyn med hvordan Statens vegvesen Region nord håndterer disse utfordringene når de planlegger veger.

- I følge Nasjonal transportplan for 2014-2023 vil det i hele perioden være behov for kartlegging av risiko av klimaendringenes konsekvenser for infrastrukturen. Risiko- og sårbarhetsanalyser er en viktig del av arbeidet med å forebygge og håndtere konsekvenser av klimautfordringene. I Statens vegvesens handlingsprogram slås det fast at «fokus på klimaendringer må ivaretas allerede i planleggingsfasen av nye prosjekter, og det skal inngå i enhver risiko- og sårbarhetsanalyse.», skriver de i meldingen.

Vegtilsynet har ført tilsyn med hvordan Statens vegvesen Region nord har håndtert risiko for værrelaterte hendelser i veginfrastrukturen ved planlegging av vegprosjekt, og vært opptatt av to problemstillinger:

Har Region nord et effektivt system for å identifisere og vurdere risiko? Blir krav som gjelder gjennomføring av risiko- og sårbarhetsanalyse i reguleringsplanfasen fulgt i praksis?

- Når det gjelder den første problemstillingen så har Vegtilsynet funnet at det er gitt overordnede krav og føringer om at det skal gjennomføres risiko- og sårbarhetsanalyser, men at disse ikke sikrer lik tilnærming fra prosjekt til prosjekt. Det mangler føringer om hvordan framtidige klimautfordringer skal inkluderes i risikoanalysene, skriver tilsynet.

- I den andre problemstillingen fant Vegtilsynet at vurderinger av klimaendringer, og hvordan disse påvirker risiko for værrelaterte hendelser, i liten grad var dokumentert i prosjektene, heter det i meldingen fra tilsynet.

Statens vegvesen har krav om å bruke styrende dokumenter (prosjektbestilling, prosjektstyringsplan, kvalitetsplan).

- Vegtilsynet fant at disse var i stor grad erstattet av dialog i de prosjektene som tilsynssaken omfattet. Hensikten med styrende dokumenter er å sikre kvaliteten i prosjektene, skriver de.

Vegtilsynet gir to tilrådninger i saken:

1. Gjennomføring av tiltak for å sikre lik gjennomføring av risiko- og sårbarhetsanalyser og at risiko for værrelaterte hendelser blir identifisert og vurdert reguleringsplanfasen.

2. Gjennomføring av tiltak for å sikre at de styrende dokumentene blir utarbeidet og brukt i reguleringsplanfasen i samsvar med krav, både for planer under arbeid og i fremtidige planprosjekter.

Statens vegvesen skal komme med tilbakemelding på hvordan de vil håndtere anbefalingene sammen med en tidsplan for gjennomføring av tiltak.

Region nord har fått frist til 10.september med å gi tilbakemelding på hvordan anbefalingene skal håndteres og tidsplan for gjennomføring av tiltak.

- Prosessen med tilbakemeldingen er satt i gang og vi ønsker ikke å foregripe konklusjonene, sier kvalitetssjef Frank Berntsen i Statens vegvesen Region nord i en kommentar til Byggeindustrien.

De kan imidlertid kort kommentere tilrådningene:

Tilrådning 1: Det gjennomføres risikovurderinger i forbindelse med reguleringsplanlegging, men det er korrekt som Vegtilsynet påpeker at det mangler tydelige krav og føringer for analysene og for hvordan værrelaterte hendelser skal håndteres. I tillegg er det variabel dokumentasjon av vurderingene.

Tilrådning 2: Her er det allerede iverksatt tiltak for å bedre dokumentasjonen bl.a. er det gjennomført kurs i prosjektstyring og ledelse for aktuelle funksjoner herunder krav til styrende dokumenter. I tillegg etterprøves bruk av styrende dokumenter ved stikkprøver.