Illustrasjonsfoto.

Vegvesenet får kritikk etter at ny bru sank i leire

Statens vegvesen innrømmer at de burde gjort bedre grunnundersøkelser etter at Breivikeidet bru sank ned i leire og kvikksand under bygging.

Både grunneiere og en grunnundersøkelsesrapport skal ha advart Statens vegvesen mot å bygge den nye brua ved Breivikeidet i Tromsø kommune. Nå ligger brufundamentet nedsunket og på skeive i kvikksand og leire.

– I ettertid ser vi at vi burde gjort grundigere undersøkelser før vi startet, sier regionveisjef Torbjørn Naimak i Statens vegvesen til avisa Nordlys.

– Prosessen gikk litt for fort. Da regjeringens krisepakke ble lansert i 2009 gikk vi gjennom ulike prosjekter som hadde ligget på vent. Valget falt på Breivikeidet bru. På grunn av vilkårene for ekstrabevilgningene måtte vi komme raskt i gang, sier Naimak.

Naimak er ikke enig i at de ikke har hørt på advarsler. Han sier til Nordlys at dette handler om etterpåklokskap.

Lavere bru

Flere i lokalmiljøet har også satt spørsmålstegn ved at brua skulle bygges 1,5 meter lavere enn eksisterende bru fra 1959. Tidligere har det nemlig vært tilfeller med store isflak som har kommet helt opp til den gamle brua under isgang, skriver Nordlys. 

Foreslår ny trase

I midten av juni kom Statens vegvesen med en anbefaling om og ikke bygge ny bru over Breivikeidet. De foreslår heller å legge om fylkesvei 91 slik at man unngår dagens rasfarlige trase gjennom dalføret.

Ifølge Nordlys er prislappen på denne omleggingen beregnet til 350 millioner kroner. Det påbegynte alternativet med ny bru over Breivikelva og opprusting av veien mot Breivikeidet til tilfredsstillende standard er kostnadsberegnet til 530 millioner.

- Like greit at det gikk som det gikk

Ny bru ved Breivikeidet skulle i utgangspunktet kostet 17 millioner, men allerede før kollapsen hadde kostnadene steget til 30 millioner.

– Det var kanskje like greit at det gikk som det gikk. Dersom vi hadde bygget brua ferdig, og den hadde begynt å sige i ettertid ville det både blitt dyrere og mer komplisert, sier Torbjørn Naimak til Nordlys.