Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Strakstiltakene i kø i Bjørvika

Etter omlegging av trafikksystemet i Bjørvika, har en rekke nye lyskryss blitt tatt i bruk. Det har ført til store trafikkale utfordringer i morgen- og ettermiddagsrushet i Oslo sentrum.

Publisert: 26.06.2014 11:38. Sist endret: 27.06.2014 09:16.

Nyetablerte lyskryss på rekke og rad og langt flere biler enn Vegvesenet ønsker seg, har ført til lange køer etter åpningen av Dronning Eufemias gate. Men hvem som har bestemt at gaten skal lysreguleres, er det vanskelig å få svar på.

  • Oslo presenterer nye smitteverntiltak allerede søndag

  • Kriminalomsorgen foretrekker nytt fengsel i Groruddalen

  • Planleggingen av ny politihøgskole settes i gang

  • Nybø: Forhandlinger med Storbritannia inn i siste fase

Nettleder

Koronaen utfordrer

Les også:

  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Bjørn Røsten

«Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen»
Les mer

Les også:

  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
  • Norge og den utenlandske arbeidskraften
    Harald I. Hansen
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Oslo presenterer nye smitteverntiltak allerede søndag
  • Kriminalomsorgen foretrekker nytt fengsel i Groruddalen
  • Planleggingen av ny politihøgskole settes i gang
  • Nybø: Forhandlinger med Storbritannia inn i siste fase
  • Ikke kontroll på brann i næringslokale på Toten
  • Isopartner etablerer ny avdeling utenfor Trondheim
  • Flisekompaniet åpner butikk i Bodø
  • Innlandet skal asfaltere 183 kilometer - slik ligger entreprenørene an i konkurransen om oppdragene
  • Lastebil mistet 800 liter maling i Oslo
  • Flere nye bygg har rast ned i skredgropen i Gjerdrum
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House

Flere kontrakter

  • COWI vant Hordfast-kontrakt
  • GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet
  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
  • Rejlers skal planlegge nytt ledningsnett for Bane NOR
  • Multiconsult skal levere forprosjekt for oppdrettsanlegg i Kina
  • Asker Entreprenør bygger 157 boliger i Asker
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorFrode Aga

En rekke strakstiltak er innført for å få det nye trafikksystemet til å flyte bedre etter at Dronning Eufemias gate i Bjørvika ble åpnet 12. mai.

Det er et paradoks at det er i et område der målet har vært å begrense motorgående trafikk, at det nå klumper seg opp med biler i kø.

– Vi har fått mange henvendelser fra både bussjåfører og kunder som opplever forsinkelser som følge av manglende fremkommelighet i Bjørvika. For oss har det vært en utfordring at bussene blir sittende i samme kø som bilene, og det er forklaringen på de store forsinkelsene vi opplever, opplyser kommunikasjonsrådgiver Gro Tvedt Andersen i Ruter til Byggeindustrien.

Valgte lyskryss

Det er satt opp en rekke lyskryss i det nye veisystemet som også er med på å skape de lange bilkøene i og rundt Dronning Eufemias gate.

– Når det gjelder spørsmål om hvorfor lyskryss ble valgt, må Statens vegvesen svare for dette, svarer Andersen på spørsmål fra Byggeindustrien om hva Ruter mener om lyskryssvalget i Bjørvika.

Statens vegvesen opplyser at det ikke er de som har tatt beslutningen om å lysregulere området.

– Det er Plan- og bygningsetaten i Oslo som har lagt rammene for prosjektet. Reguleringsplanen har både hus, fylkesvei og riksvei bakt inn i seg, sier prosjektleder Grete Tvedt i Statens vegvesen til Byggeindustrien.

– Hva synes Statens vegvesen om løsningen som er valgt med alle lyskryssene?

– Vi forholder oss til den planen som ligger til grunn, svarer Tvedt.

Har ikke satt krav til lysregulering

I en e-post til Byggeindustrien avviser Plan- og bygningsetaten at det er de som har satt krav til lysregulering i Bjørvika.

– Reguleringsplanen for Bjørvika-området ble vedtatt i 2003. Forslagsstillerne var Oslo kommune, Statens vegvesen, Statsbygg og Rom Eiendom AS/Oslo S Utvikling, og sto i fellesskap bak forslaget som ble vedtatt av bystyret, heter det i e-posten.

Kommunikasjonsdirektør i Plan- og bygningsetaten Trude Isaksen legger til at alle som stod bak planen var enige om at fotgjengere og kollektivtrafikk skulle prioriteres i Bjørvika fremfor bilistene.

– Vi har sjekket med flere, planen ble vedtatt i 2003 så det begynner å bli en stund siden, men Plan- og bygningsetaten kom ikke med et spesifikt krav om lysregulering, kommenterer Trude Isaksen.

- Lyskryss er det dessuten trafikkmyndighetene som bestemmer, det er ikke et reguleringstema etter Plan- og bygningsloven, presiserer Isaksen.

Stenger ute elbiler og taxier

Statens vegvesen har  tatt grep, noen permanente og andre midlertidige, for at bussene skal komme raskere fram gjennom den nye flaskehalsen i sentrum.

Blant annet har Vegvesenet gått til det uvanlige steget å utestenge el-biler og drosjer fra kollektivfeltet for at bussene skal få bedre plass.

Løsningen er midlertidig, men ifølge Vegvesenet kan den kan bli gjort permanent.

– Vi har tatt det opp med Vegdirektoratet, og per dags dato er det kun buss som har lov til å bruke kollektivfeltet. Men for at det skal bli en endelig løsning, må det behandles på politisk nivå, sier Tvedt.

Overser skilt

Bilister som bryter regler og kjører feil er også et problem i Bjørvika. Ifølge Ruter har de opplevd spesielt store problemer i krysset Langkaigata/Operagata/Tollbugata der bilister fra Tollbugata ikke har overholdt skiltingen om at gjennomkjøring er forbudt. Det har gått utover alle som sitter i kø i buss

Vegvesenet håper å få bukt med disse utfordringene gjennom bedre skilting.

– Det er for mange privatbiler i Bjørvika, og vi har i vår kommunikasjon vært tydelige på at privatbilister bør velge andre ruter gjennom området - blant annet Operatunnelen. Nå har vi justert skiltingen for å gjøre det tydeligere for bilistene, sier Grete Tvedt.

– Vi har også stengt Havneveien for å gi bedre flyt i Operagaten, og vi kommer til å bytte om på kollektivfelt og privatbilfelt. Da slipper man en kryssing nedover Tollbugata, opplyser Tvedt.

– Er køene og alle justeringene dere gjør nå i etterkant en erkjennelse av at dere har bommet med omleggingen?

– Området har et komplisert trafikksystem, men det er ikke uvanlig at vi gjør justeringer i etterkant av trafikkomlegginger. Det er noe vi gjør nesten hver gang vi gjør endringer med veisystemer, sier Grete Tvedt.

Nøkkelord:

Statens vegvesen, Anlegg, Bygg
 

Samme entreprenør og byggherre på to alvorlige koronautbrudd i Oslo:
- Vi har tøffe smitteverntiltak

 

Smitteutbrudd ved ny byggeplass i Oslo - 18 bekreftet smittet

 

BNL-sjefen med klare råd etter nytt smitte-utbrudd:
Bransjens omdømme handler om hvordan vi håndterer hver sak

 

HENT starter på bygging av milliardprosjektet Aker Tech House

Oslo presenterer nye smitteverntiltak allerede søndag

 

Lastebil mistet
800 liter maling i Oslo

 

Planleggingen av ny politihøgskole settes i gang

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse CEEQUAL-sertifiserte prosjektene er blant de første av sitt slag i Norge


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen