F.v. daglig leder Jakob Trøan, Materialbanken og salgssjef Karl Johan Skarpnes, Alvdal Skurlag.

Materialbanken og Alvdal Skurlag fusjonerer

Styrene i Materialbanken og Alvdal Skurlag innstiller overfor sine respektive generalforsamlinger at Materialbanken skal fusjoneres inn i Alvdal Skurlag. Endelig vedtak fattes i juni måned.

Materialbanken har en sterk markedsposisjon på malmfuru og spesialsaging av grove furudimensjoner. For malmfuruprodukter er de en av Norges største produsenter. Denne delen av virksomheten har vært stabil. Bedriften har lagt ned mye arbeid i å finne nye produkter som kan bidra til vekst og dermed være en viktig arbeidsplass i sitt nærområde.

Bedriften har de siste årene satset sterkt innen utvikling og produksjon av tømmerelementbygg. Dette har vært grunnlaget for omsetningsveksten fra 18 millioner i 2008 til over 40 millioner kroner i 2013. Elementbyggene har vært en ubetinget markedssuksess . Mye av suksessen skyldes det estetiske ved disse byggene som glir godt inn i kulturlandskapet vi finner på bygdene og på mange gardsbruk. Satsingen har kostet mye da nye produkter skal utvikles, læres og ofte viser seg å bli mer ressurskrevende enn antatt. Dette preger også Materialbankens resultat som de to siste årene har vært negative.

For å kunne viderutvikle satsingen omkring tømmerelementbygg og andre kjerneprodukter Materialbanken er kjent for, har styret i Materialbanken sett etter allianser som kan delta og som kan bidra til å løfte både elementbyggproduktet og gårdssagproduktene. I denne prosessen har selskapet fått god bistand fra Tolga og Os Sparebank og Glommen Skog.

Alvdal Skurlag

Alvdal Skurlag har på linje med Materialbanken utviklet sine spesialiteter innenfor eksteriørtre, og har på enkeltområder en betydelig markedsposisjon i Norge. De har spesialisert seg på eksteriørprodukter i gran og furu (tretak, terrassebord og kledninger). Alvdal Skurlag er Norges nest største royalimpregnertprodusent, og Norges største produsent av malmfuruprodukter.

Alvdal Skurlag er av de mest lønnsomme trelastprodusentene i Norge, og har en solid økonomi. Bedriften har også økt sin omsetning jevnt over de siste 10 årene, i 2005 hadde bedriften en omsetning på 50 millioner kroner som hadde vokst til137 millioner i 2013.

Synergier

Med unntak av elementbyggene, opptrer begge bedriftene i det samme markedet i dag. For elementbygg vil Alvdal Skurlag sitt byggevareutsalg styrke kompetansen og lønnsomheten. Det er allerede en jevn samhandel mellom bedriftene.

En fusjon vil gi en rasjonaliseringseffekt på produksjonssiden. Materialbanken spesialiseres mot elementbygg og gårdssagprodukter, mens Alvdal Skurlag vil håndtere den tradisjonelle høvlingen. Samlingen av salgsavdelingene vil styrke den samlede konkurransekraften for det nye selskapet. I dette ligger muligheter for ytterligere vekst som igjen vil medføre flere arbeidsplasser for regionen.