– Her er det bånn gass i sommer, sier de to maskinførerne når Byggeindustrien treffer dem ved den nordligste tunnelen på nye E6 ved Espa i går kveld.
Jobber flere steder
– Vi har mer enn nok fresejobbing her på E6. Vi jobber forskjellige steder, og må forflytte oss en god del i løpet av dagen, sier Indresæter. Sammen med Håkon Sandnæs håndterer han en asfaltfresemaskin, en bobcat og lastebil med henger.
Buttskjøter og fortanning
– På E6-anlegget langs Mjøsa freser vi buttskjøter og fortanning for å få gode tilslutninger til nytt asfaltdekke, sier kundemottaker og jobbfordeler Gunnar Gjersrud i Afaltfres AS til Byggeindustrien.
Han forteller om svært stor arbeidsmengde forskjellige steder i landet.
– Vi har enormt mye å gjøre nå i juni, og det hender at vi må si nei til henvendelser og flytte enkelte oppdrag frem i tid, sier Gjersrud.
Ferietid i juli
I juli måned er det ferietid for Asfaltfres, men telefonen er likevel bemannet.
– Vi har også i ferien mannskap på plass som kan rykke ut ved behov. Telefonen er på 24 timer i døgnet fra første mai til 30. november. Får jeg en oppringing klokken tre om natten, så svarer jeg, sier kundemottakeren i Asfaltfres.
Hektisk etter skolestart
Også etter at skoleferien er slutt, blir det en veldig hektisk tid i bransjen.
– Erfaringen sier at vi får ekstremt mye å gjøre etter skolestart i august. Så vi klager ikke på oppdragsmengden, sier Gjersrud.
Honnør til entreprenørene
Prosjektleder Taale Stensbye i Statens vegvesen sier at Fellesprosjektet E6/Dovrebanen er i rute.
– Jeg vil gi honnør til Hæhre og Veidekke/Hochtief for fremragende utførelse av arbeidet. Vi holder oss til tidskjemaet og åpner nye E6 langs Mjøsa 10. desember, sier Stensbye til Byggeindustrien.
- Nøkkelord
- Bildekarusell
- Vei
- Anlegg