<p>Kim André Indresæter og Håkon Sandnæs har lange dager på nye E6 langs Mjøsa med asfaltfresing.</p>

Full fres på E6

Kim André Indresæter og Håkon Sandnæs i Asfaltfres AS jobber fra morgen til kveld på nye E6 langs Mjøsa.

– Her er det bånn gass i sommer, sier de to maskinførerne når Byggeindustrien treffer dem ved den nordligste tunnelen på nye E6 ved Espa i går kveld.

Jobber flere steder

– Vi har mer enn nok fresejobbing her på E6. Vi jobber forskjellige steder, og må forflytte oss en god del i løpet av dagen, sier Indresæter. Sammen med Håkon Sandnæs håndterer han en asfaltfresemaskin, en bobcat og lastebil med henger.

Buttskjøter og fortanning

– På E6-anlegget langs Mjøsa freser vi buttskjøter og fortanning for å få gode tilslutninger til nytt asfaltdekke, sier kundemottaker og jobbfordeler Gunnar Gjersrud i Afaltfres AS til Byggeindustrien.

Han forteller om svært stor arbeidsmengde forskjellige steder i landet.

– Vi har enormt mye å gjøre nå i juni, og det hender at vi må si nei til henvendelser og flytte enkelte oppdrag frem i tid, sier Gjersrud.

Ferietid i juli

I juli måned er det ferietid for Asfaltfres, men telefonen er likevel bemannet.

– Vi har også i ferien mannskap på plass som kan rykke ut ved behov. Telefonen er på 24 timer i døgnet fra første mai til 30. november. Får jeg en oppringing klokken tre om natten, så svarer jeg, sier kundemottakeren i Asfaltfres.

Hektisk etter skolestart

Også etter at skoleferien er slutt, blir det en veldig hektisk tid i bransjen.

– Erfaringen sier at vi får ekstremt mye å gjøre etter skolestart i august. Så vi klager ikke på oppdragsmengden, sier Gjersrud.

Honnør til entreprenørene

Prosjektleder Taale Stensbye i Statens vegvesen sier at Fellesprosjektet E6/Dovrebanen er i rute.

– Jeg vil gi honnør til Hæhre og Veidekke/Hochtief for fremragende utførelse av arbeidet. Vi holder oss til tidskjemaet og åpner nye E6 langs Mjøsa 10. desember, sier Stensbye til Byggeindustrien.