Om fem år vil det nye Nasjonalmuseet på Vestbanetomta stå klar. Foto: Trond Joelson.

Trond Joelson

Ingen ting prefabrikkeres i ett av Norges største byggeprosjekt

Alt går på skreddersøm når Nasjonalmuseet på Vestbanetomta i Oslo bygges til 4,7 milliarder kroner.

Når aktiviteten er på høyeste nivå, vil mellom 700 og 800 mennesker arbeide på byggeplassen. Det er et gigantisk puslespill som skal løses før det 54.600 kvadratmeter store bygget står klart til å ta i mot publikum i 2019.

– Hele byggeprosjektet er en rekke C-momenter som skal gjennomføres på en trang byggeplass. Byggingen av det nye Nasjonalmuseet er en sammenhengende logistisk øvelse. Ingen ting er prefabrikkert til dette unike bygget, alt er skreddersøm som må tilpasses på stedet, sier prosjektleder Hans Jørgen Aase i Statsbygg til Aftenposten.

Tomten, som om fem år skal huse Nordens største kulturbygg, er allerede ryddet og klargjort slik at arbeidet med å grave seg ned ti meter til fjell kan begynne. Ikke en eneste sprengningssalve skal fyres av. Alt skal graves.

Årsaken er at Operatunnelens to løp og kloakktunnelen til VEAS går rett under bygget.

Ifølge Aftenposten skal man bruke to år på grunnarbeidet, sikre omkretsen av bygget og støpe grunnflaten i betong som bygget skal stå på.

– Vi har ikke svar på alle utfordringene som vi vet vil dukke opp i løpet av byggeprosessen. Det er en dynamisk prosess, gode løsninger vil komme. Vår oppgave er løse alt innenfor rammen av vårt byggebudsjett på 4,7 milliarder kroner.

Ifølge Aftenposten må lastebiler kjøre 14.850 turer frem til neste sommer for å frakte vekk 20.000 kubikkmeter faste steinmasser og 90.000 kubikkmeter løsmasser fra byggeplassen.