Samferdelsminister Ketil Solvik-Olsen er på kjøretur. - Målet er firefeltsveg fra Oslo til Trondheim, sier han (foto: Jørn Hindklev).

Solvik-Olsen på E6-turné: Vil ha fire felt fra Oslo til Trondheim

Samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen la i dag ut på tur fra Oslo til Trondheim. Nord for Hamar passerte han en svært stygg trafikkulykke. ─ Regjeringens mål er firefeltsveg fra Oslo til Trondheim. Fordi vi mener det er fornuftig, sier han.

Statsråden og hans følge passerte mandag en svært stygg ulykke på E6 Nord for Hamar. h-a.no melder at en tømmerbil og en personbil kolliderte på E6 i Ringsaker. Ulykken skjedde da en tyskregistrert personbil skulle kjøre ut på E6 fra Nesvegen i det sørgående kjørefeltet. Bilføreren overholdt ikke vikeplikten, og traff lastebilen i fronten. Tre personer var involvert i ulykka, men ingen kom alvorlig til skade.

Personbilen skal ha blitt totalvrak.

─ Målet er firefelt Oslo-Trondheim

Hendelsen illustrerer godt behovet for en trafikksikker E6 og satte sitt preg på statsråden og følget da de ankom Statens vegvesen regionkontor på Lillehammer.

Her fikk han en orientering fra både Statens vegvesen og Jernbaneverket om store utbyggingsprosjekter på Innlandet og i Gudbrandsdalen og han fikk møte lokale politikere, Fylkesmannen i Oppland og fylkesordføreren.

─ Regjeringen har et ønske om firefeltsveg mellom Oslo og Trondheim uavhengig av årlig gjennomsnittstrafikk på hver enkeltstrekning. Fordi vi mener det er fornuftig, sier han til Byggeindustrien på et møte ved Statens vegvesens regionkontor på Lillehammer.

Her fikk han en orientering fra både Statens vegvesen og Jernbaneverket om store utbyggingsprosjekter på Innlandet og i Gudbrandsdalen og han fikk møte lokale politikere, fylkesmannen i Oppland og fylkesordføreren.

Regionen er preget av store byggeprosjekter og stor anleggsaktivitet. Likevel er mange utålmodige for å sikre helhetlig utbygging av store infrastrukturprosjekter som E6-utbyggingen og InterCity.

─ Det er mye som skjer i området og jeg forstår at mange er utålmodige med å få arbeider videreført. Når et stort prosjekt som Fellesprosjektet er ferdigstilt, er det viktig at vi får utnyttet kapasiteten og bygger videre nordover. Det ønsker vi å få til, sier han.

Likevel er det ikke alle steder det blir firefeltveg umiddelbart. For E6 Biri-Vingrom igangsetter Statens vegvesen nå et midtrekkverkprosjekt. To kilometer med forbikjøringsfelt og en bru ved Vingrom vil likevel inngå som en del i en framtidig E6-trase.

─ Regjeringen har overtatt andres planlegging og andres om tofeltsveg i steder for firefelt. Det er vi nødt til å løse på en best mulig måte, sier statsråden.


Godkjenner splitting av E6-prosjektet

Regjeringen har også ambisiøse mål om raskere planlegging og gjennomføring av veg- og baneutbygging. Nylige vedtok Ringebu kommune å starte ny planprosess for E6 Elstad Frya. Statens vegvesen vedgår at vedtaket vil få konsekvenser og kan forsinke E6-utbyggingen i Gudbrandsdalen.



─ Hva tenker du om situasjonen i lys av regjerningen ambisjoner?

─ Vi ønsker å gjøre ting man også vil gjøre lokalt og aksepterer at de folkevalgte nå ønsker noe annet enn de la opp til. Men da må de også akseptere at det er en del planleggingsarbeid som må gjennomføres på nytt, sier Solvik-Olsen.

På regionkontoret hadde han en prat med representanter fra States vegvesen som fikk klare føringer fra politisk hold.

─ Hvis Statens vegvesen mener det er nødvendig, får de klarsignal til å splitte opp E6-prosjektet i Gudbrandsdalen, slik at etaten kan begynne på strekninger som er ferdig planlagt. Det er ingen grunn til å forsinke andre deler av samme prosjekt fordi man er uenige på Ringebu. Det er viktig at vi beholder en rasjonell framdrift på hele E6-prosjektet i Gudbrandsdalen og at vi er smidige, fastslår han.

Det er nok en beskjed som blir godt mottatt når han møter blant annet lokale politikere lenger nord i dalen på de neste E6-etappene.