F.v. Adm. direktør Trond Sparling, Therma, OL-direktør Eli Grimsby og regiondirektør Nina Solli, NHO Oslo og Akershus.,

Inngikk OL-avtale om leverandørutvikling

NHO Oslo og Akershus og Oslo2022 inngikk mandag samarbeidsavtale om leverandørutvikling i lokalene til Therma Industri i Groruddalen som leverer ny teknologi til ishaller.

-OL- leverandørutvikling skal fungere som en katalysator mellom Oslo2022 og næringslivet. Målet er å oppnå et godt og effektivt samarbeid med leverandører i hele Norge. Therma Industri leverte kjøleanlegget til fjellhallen i Gjøvik og Håkonshall som ble satt opp i forbindelse med OL i Lillehammer i 1994, og er en bedrift som er opptatt av mulighetene for næringslivet med tidlig involvering i anskaffelsesprosesser.

Oslo2022 har behov for å involvere næringslivet allerede nå for å få hjelp av de ypperste fagfolkene i prosessen med å komme frem til nye og innovative løsninger som møter Oslo2022s ambisjoner og mål - på for eksempel miljø, sa OL-direktør Eli Grimsby ved signeringen av avtalen.

-Det som er noe av det spennende med Olympiske leker og Paralympics er at vi kan sette fokus på en del av næringslivet som nødvendigvis ikke får den oppmerksomheten det kunne fortjene. Det er kanskje en av de aller største gevinstene, tror jeg ved de olympiske leker, at man får en mulighet til både å strekke seg og profilere seg på en annen måte enn vi ellers får, både nasjonalt og internasjonalt. Vi har sammen med NHO Oslo og Akershus jobbet med hva vi kan vi få til allerede i søkerfasen. Her ligger vi foran for eksempel OL i Lillehammer hvor de var veldig flinke, da de kom til gjennomføringsfasen. Vi er nå i gang i søkerfasen, og jeg veldig fornøyd med at vi allerede nå signerer avtalen hvor vi går inn og gjør et stykke jobb. Det er ikke bare en intensjonsavtale, men en samarbeidsavtale, slik at når vi vinner i 2015, er vi klar til å igangsette en del prosjekter som vi ellers måtte ha startet opp senere og hatt dårligere tid på. Vi vil kunne bruke tiden fra sommeren 2015 til 2022 på både å strekke oss og utvikle oss, men også synliggjøre norsk næringsliv. Får vi først OL til Oslo, vil det være mange som ser mulighetene. Men det å alleredese mulighetene nå, gjør at vi er bedre stilt til å utnytte selve gjennomføringsfasen, sa Grimsby.

Hun sa videre at Oslo2022 internasjonalt opplever en veldig forventning. Skulle Norge vinne, er det ingen tvil om at man i den internasjonale verden forventer at vi skal være innovative, kreative og «fram på» ikke minst når det gjelder miljøvennlige løsninger. Det var Lillehammer-OL og Norge som bragte miljøperspektivet i de olympiske leker. Etter det har det vært krav og forventninger fra IOC på dette området. Det de nå sier er at hvis Norge skal vinne igjen, vil det være forventninger om at vi strekker det enda lenger. Da er det ekstra hyggelig å være her i lokalene til Therma, som også vil kunne bli en viktig virksomhet ikke minst fordi vi skal bygge en del ishaller, men også selvfølgelig på andre områder.

Regiondirektør Nina Solli i NHO Oslo og Akershus var opptatt å skape ringvirkninger i næringslivet. Hvordan skal småbedrifter, små og store sammen kunne jobbe for å få de beste leveransene til OL. -For det første har vi søkelyset på oss internasjonalt, en veldig mulighet. Men hvordan kan dette bli et konkurransefortrinn videre? Tilrettelegge for det er viktig for, påpekte Solli. Hun hadde inntrykk av at folk flest hadde problemer med å skille forbruk og investeringer. Man tenker at OL skal koste 23 milliarder. Det er helt feil. Det er investeringer som virkelig skal gi merverdi. Det er det vi må synliggjøre. Hva betyr dette for næringslivet? Og det at Oslo kommune er flinke på innovative offentlige anskaffelser og fått det inn i hovedstrategien?Nå gjelder det å bruke en mulighet som Oslo2022 og virkelig vise at vi kan jobbe på den måten, understreket hun og fortsatte:

-Kan vi bruke kuldeteknologien på andre måter i samspill med andre bygninger og andre investeringer og utfordre dere på det? Når man jobber med offentlige innkjøp sitter ofte spisskompetansen i næringslivet. Klarer man å utløse den og går dere inn for å være med, tror jeg at man spare mye penger, mye byråkrati og få enda bedre løsninger og virkelig vise det ypperste av hva norsk næringsliv kan være. Det går en linje fra Lillehammer OL, da man faktisk begynte å utvikle denne metoden, via Gardermoen-utbyggingen, Operaen og Ahus , store investeringer hvor man har klart å få til markedsdialogen. Det høres veldig enkelt ut, men det er krevende å gjennomføre. Men Bystyret i Oslo har sagt at dette er en metode de kan bruke, sa Solli og tilføyde -Jeg ser virkelig fram til dette og synes denne avtalen vi signerer nå er viktig for å sikre de beste olympiske leker vi kan få slik at det blir en treningsarena ikke bare for idrettsutøverne, men også for bedriftene og virksomhetene.

Direktør Trond Sparling i Therma har stor tro på effektene av avtalen. -Isbaner er ganske spisst område med få konsulenter. De som tar på seg dette er mer overordnede konsulenter som ikke kjenner detaljene godt nok. Med næringslivet på banen kommer flere nytte-effekter fram. Hvordan kan man lage mer miljøeffektive fryseanlegg. Hvordan kan man være enda flinkere til å utnytte overskuddsvarmen, sa Sparling blant annet.