BNL: Arbeiderpartiet holder ikke det de har lovet

Et område Byggenæringens Landsforening (BNL) er spesielt opptatt av er samferdsel. Dette fordi næringen er en stor transportbruker og fordi bedriftene våre er aktive aktører i anleggsmarkedet. Etter behandlingen av NTP 2002 2011 i Stortinget i vår hadde BNL forhåpninger om at regjeringen ville øke satsingen på riksveiinvesteringene sammenlignet med inneværende år. Dette ville avhjelpe det lave aktivitetsnivået i anlegg, og bidra til bedre veinett for et næringsliv med høye transportkostnader. Dessverre har ikke det slått helt til. Regjeringen har riktig nok økt investeringsnivået sammenlignet med 2001 til ca. 4,6 mrd.kr, men dette er ikke tilstrekkelig til å oppfylle de forpliktelsene som ligger i NTP. Det mangler fortsatt ca. 400 mill.kr. i forhold til det Arbeiderpartiet lovet. BNL håper nå at en eventuell Samarbeidsregjering vil følge opp sine løfter og øke veiinvesteringene med minst 600 mill.kr utover regjeringens forslag.

Mer alvorlig er det at regjeringen foreslår i budsjettet å omorganisere produksjonsavdelingen i Statens vegvesen etter en divisjonsmodell. En modell Statskonsult ikke anbefalte i sin rapport 2001:10 Mer veg for pengene. I rapporten anbefales det i stedet å omorganisere Produksjonsavdelingen til et statsforetak under Samferdselsdepartementet for å skille bedre mellom rollene som byggherre og utbygger, og for å sikre mest mulig like villkår mellom Produksjonsavdelingen og de private aktørene i markedet. For aktørene i anleggsmarkedet er det mest optimalt at Produksjonsavdelingen omorganiseres til et eget aksjeselskap. På den måten er næringen sikker på at konkurransevilkårene blir rettferdig. I tillegge er det denne modellen som gir størst samfunnsøkonomisk gevinst. BNL håper organiseringen av Statens vegvesen kommer opp som egen sak i Stortinget slik at det er mulig å få belyst konsekvensene av omorganiseringen på en mer grundig måte enn om saken behandles som en del av statsbudsjettet. Når det gjelder skatter og avgifter generelt viser BNL til NHOs kommentarer.