Foto: Trond Enemo/Forsvarsbygg

Nytt radarbygg på Kopparen overleveres

Onsdag overleverer Forsvarsbygg bygningen som vil huse den nye radaren på Kopparen.

Når radaren settes i drift i 2015, vil den bidra til en enda tryggere og mer effektiv trafikkavvikling i lufta over Ørland.

Den nye radaren erstatter et gammelt radaranlegg som ikke lenger tilfredsstilte dagens moderne krav. Dette har ført til at Luftfartstilsynet har pålagt store begrensninger for flytrafikken i området de siste årene. Når den nye radaren settes i drift i 2015, vil den legge forholdene til rette for trygg og effektiv trafikkavvikling i lufta over Ørland. Forsvarsbygg overleverer i dag den bygningsmessige delen av prosjektet.

– Vi er stolte over å kunne overlevere et så flott og viktig anlegg for regionen, sier prosjektsjef i Forsvarsbygg, Anders Martinsen.

Samarbeid med FLO og Avinor

Prosjektet er ledet av Forsvarsbygg i samarbeid med Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO). FLO står for leveransen av selve radarutstyret i anlegget. Radaren vil inngå i Avinor sine systemer. Avinor vil stå for den daglige driften av radaren. Etter planen vil radaren bli åpnet for drift i løpet av sommeren 2015.

– Samarbeidet med FLO og Avinor og har derfor vært tett og viktig, sier Martinsen.

Etter overleveringen vil Forsvarsbygg stå for driften av det bygningsmessige, mens Avinor skal drifte selve radaranlegget.

– Forsvarsbygg står for en full servicepakke for den videre bygningsmessige driften av radaren, sier Jan Morten Sydskjør, leder utleieservice i Forsvarsbygg.

Luftig byggeplass

Det er den lokale entreprenøren FosenHus AS som har hatt hovedkontrakten med Forsvarsbygg i opp-føringen av radaranlegget. Selve tårnet er 25 meter høyt, og rager 485 meter over havet. Radomkuppelen på toppen av tårnet er 13 meter i diameter og beskytter radaren mot vær og vind.

– Entreprenøren har hatt folk i sving i store høyder her. Arbeidsfolkene har gjort en formidabel jobb i høydene her, sier prosjektleder i Forsvarsbygg, Audun Berdal.

Dette prosjektet har hatt helt spesielle utfordringer, med blant annet vinter, masse vind og bratt adkomstvei opp til fjellet.

– Det har vært en utfordring å få logistikken til å passe sammen med været. Da radomen ble heist på plass av en 60 meter høy kran i løpet av en vindstille halvtime i fjor, holdt vi pusten. Men det gikk bra, sier Berdal.