Business as usual i norske Bilfinger

Ledelsen i den norske delen av Bilfinger avdramatiserer den planlagte kursendringen i morselskapet, og sier det er «business as usual» tross jakten på nye eiere til anleggsdelen.

– Situasjonen er slik at Bilfinger gjennom de siste ti årene systematisk har bygget opp servicevirksomheten sin. For ti år siden stod construction for 80 prosent av omsetningen, nå er den cirka 15 prosent, sier daglig leder Audun Aaland i den norske delen av BIlfinger SE.

Jernbaneverket avventer

Bilfinger Construction er et av seks selskap som er prekvalifisert til Oslo S-entreprisen på Follobaneprosjektet, og Jernbaneverket er nå spent på hvem som kjøper entreprenørselskapet.

– Selskapet som sådan er prekvalifisert, og har møtt de minimumskravene vi satt. Da tenker jeg at når og hvis selskapet bytter eier, vil informere oss om dette. Så får vi se om kriteriene for prekvalifisering fortsatt er møtt, sier anskaffelsesdirektør Jan Vormeland for Jernbaneverket på Follobaneprosjektet til Byggeindustrien

Han vil ikke spekuelre i hvilke konsekvenser dette får, men at Jernbaneverket følger nøye med på hvem som overtar selskapet.

I tillegg til Bilfinger kjemper AF Gruppen, italienske Salini Impregilo, Skanska/Züblin, Società Italiana per Condotte d'Acqua og Veidekke om kontrakten.

Han bekrefter at morselskapet nå vil ut av alt som har med «civil» å gjøre, ved å selge ut både Bilfinger Construction og Bilfinger Infrastructure.

– Dette er jo et ledd i en langsiktig strategi hvor selskapet søker seg mot områder med mindre risiko, legger han til.

– Hva får dette å si for den norske anleggsvirksomheten?

– Det er viktig å understreke at begge de to selskapene som skal selges har en sterk finansiell situasjon og har drevet med overskudd de siste årene. Vi har ingen planer annet enn å drive videre som før, men søker nye eiere som har dette som sitt kjerneområde. Det er ingen dramatikk, men to sunne selskap som søker nye eiere, svarer Aaland.

Bilfinger-lederen fremhever at selskapet har hatt en god utvikling i Norge de siste årene, og blant annet vunnet flere av de største og mest spennende anleggsprosjektene her til lands. Dessuten er de prekvalifisert for en av parsellene på Follobanen, og det er en konkurranse de har til hensikt å delta i.

– Vi er prekvalifisert, og akter å delta i den konkurransen, understreker Aaland, som også er optimistisk med tanke på å finne en god ny eier.

– Vi vet at det er store europeiske aktører som er interessert. Jeg tror spesielt virksomheten i Norge og Sverige er attraktiv for mange. Vi har en veldig god portefølje, organisasjon og noen av de største bro- og veiprosjektene i Norge, sier han.

– Hvor lang tid vil det ta å få nye eiere?

– Fra ledelsen er det sagt at de håper å ha fullført salget innen et år, men jeg håper og tror at nye eiere vil være på plass i løpet av 2014, svarer Aaland. Han understreker at det ikke er aktuelt å dele opp noen av selskapene, og at de selges som en enhet.