Regjeringen må gå nye avgiftsrunder med Brussel

Stortinget ber regjeringen gjøre et nytt forsøk på å overtale Brussel til å tillate differensiert arbeidsgiveravgift i transportsektoren.

I tillegg slås det fast at avgiftsøkningen skal kompenseres krone for krone. Det er klart etter at finanskomiteen onsdag behandlet saken, to dager etter en større, åpen høring og to dager før den skal opp for Stortinget i plenum.

– Stortinget har hatt svært begrenset tid til å jobbe med en omfattende og komplisert sak, men vi mener å ha fått til viktige endringer i regjeringens forslag, sier saksordfører Lisbeth Berg-Hansen (Ap).

Nye EU-regler om regional statsstøtte gjør at det er nødvendig å endre den norske ordningen med ulik arbeidsgiveravgift rundt om i landet. De nye reglene som trer i kraft 1. juli, innebærer dramatisk økte kostnader for en rekke bedrifter, spesielt i Nord-Norge.

Skjerper tiltakene

Regjeringen har lagt fram en omfattende pakke med avbøtende tiltak, men næringslivets organisasjoner har påpekt at virkemidlene uansett ikke vil være like treffsikre som den differensierte arbeidsgiveravgiften.

– Å kompensere for bortfallet av differensiert arbeidsgiveravgift er ikke lett. Mye av det som er kommet er bra, men vi ønsker mer direkte kompensasjon til bedriftene som er rammet, sa næringspolitisk direktør Petter Haas Brubakk i NHO til NTB under mandagens høring om saken.

NHO ba også regjeringen gå en ny runde med Brussel for å utvide de såkalte sektorunntakene. I praksis vil dette bety at bedrifter innen flere bransjer enn tidligere forutsatt får betale en lavere sats på arbeidsgiveravgiften.

Finanskomiteen har nå kommet næringslivet i møte på flere punkter. Konkret ber Stortinget regjeringen om å jobbe tett opp mot ESA for så snart som mulig å få inkludert hele eller deler av transportsektoren i ordningen med lavere arbeidsgiveravgift.

– Det er også enighet i komiteen om at offentlig kjøp av persontransporttjenester skal behandles likt. Vi legger da til grunn at Hurtigruten og Widerøe også blir kompensert i 2014, sier Berg-Hansen.

Overvåke

Stortinget er også opptatt av at regjeringen må følge nøye med på utviklingen og eventuelt komme tilbake med nye tiltak og overføringer ved budsjettbehandlingen i høst.

– Effekten av de kompenserende tiltakene skal vurderes senest i forbindelse med revidert budsjett for 2015. Det innebærer at man har bedre tid til å innrette tiltakene best mulig mot bedriftene, framholder Berg-Hansen.

Hun legger til at regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2015 også skal vurdere kompensasjon for fylkeskommunenes økte kostnader knyttet til investeringer, drift og vedlikehold av fylkesveier samt tiltak for å styrke forsyningssikkerheten av kraft.