Gotthard-tunnelen er et av prosjektene Bilfinger har vært inne på. Foto: Bilfinger/Frank Schultze/Zeitenspiegel

Bilfinger skal slutte med vei og bane - selger tunnelvirksomhet

Bilfinger er i ferd med å selge sin tunnelavdeling, og varsler at de skal slutte med vei- og jernbanebygging.

Det tyske entreprenørkonsernet er inne på flere norske anleggsprosjekt. Det er bare noen måneder siden de sammen med Stangeland Maskin skrev under norgeshistoriens største veikontrakt, Eiganestunnelen i Ryfast-prosjektet i Rogaland. I tillegg har de så vidt kommet i gang med byggingen av Farrisbrua i Vestfold. De er også pre-kvalifisert en av kontraktene på Follobanen.

Selskapet gikk for en tid siden ut og varslet at de var på jakt etter nye eiere til deler av virksomheten. Bilfinger regner ikke lenger vei- og banebygging som kjerneområder, og mener synergiene med de resterende delene av selskapet er få.

- Et salg vil inneholde hele tunnelvirksomheten. Etter salget vil ikke Bilfinger lenger drive tunneler. Fremtidige prosjekt, og de som allerede er under bygging, vil bli overtatt av en ny eier, sier André Bense i Bilfinger til nettstedet tunneltalk.com.

Han forteller at det er flere som har meldt sin interesse for å kjøpe deler av eller hele tunnelvirksomheten. Bense tror det kan ta et år før salget er gjennomført.

Tunneltalk.com spekulerer i at østerrikske Porr er en mulig kjøper. Porr var også interessert i å overta deler av Alpine Bau etter konkursen i fjor, uten at det ble noe av dette.

Bilfinger har er inne på flere store andre tunnelprosjekt i Tyskland og Europa, blant annet Citybanan i Stockholm.

Under sitt forrige navn, Bilfinger Berger, vant tyskerne den siste OPS-kontrakten på norske veier, E18 Grimstad – Kristiansand. Sammen med danske Pihl & Søn og Reinhold Meister GmbH (begge konkurs) gikk de på et tap på rundt 1,3 milliarder kroner på prosjektet.

Salget omfatter ikke Bilfingers industriavdeling, som også har vokst seg store i Norge. I en melding sier selskapet at de fortsatt også regner energi- og byggvirksomheten som kjerneområder.