Illustrasjon: Statens vegvesen/CowiIllustrasjon: Statens vegvesen/CowiIllustrasjon: Statens vegvesen/CowiIllustrasjon: Statens vegvesen/CowiIllustrasjon: Statens vegvesen/Cowi

COWI viser vei med BIM-prosjektering av E16

Konsulentselskapet COWI går nye veier når de sammen med Vegvesenet bruker nye BIM-verktøy på en ny E16-strekning mellom Kløfta og Kongsvinger.

Det skriver Vianova Systems i en pressemelding tirsdag.

Illustrasjon: Statens vegvesen/Cowi

Traséplanlegging med Infraworks 360 og detaljplanlegging med NovapointDCM og QuadriDCM gir, ifølge systemutvikleren, bedre samhandling og fremdrift i prosjektet.

Den 30 kilometer lange firefeltsstrekningen Nybakk-Slomarka utgjør midterste etappe av E16-utbyggingen mellom Kløfta og Kongsvinger. Strekningen fra Kløfta til Nybakk er ferdig utbygd, mens parsellen Slomarka-Kongsvinger er under bygging.

Krevende fremdriftsplan

– Veistrekningen går gjennom tre kommuner og to fylker, noe som kompliserer prosjektgjennomføringen. Mange parter skal involveres og si sin mening. Det krever god kommunikasjon og samarbeid med alle parter, sier COWIs BIM-koordinator Gjermund Dahl.

I oppdraget inngår blant annet fem to-plans kryss, tre større bruer og 15-20 overgangsbruer. Reguleringsarbeidet skal være ferdig i 2015 og ferdigstillelse planlegges i 2019. Som underleverandører har COWI med seg NGI, Johs. Holt, Mesta Drift, Odel, Rasmussen & Strand AS og Løvseth + Partners.

Beslutningsstøtte i skyen

– Trasévalget er det som naturlig nok engasjerer de berørte fylker, kommuner og grunneiere mest, fortsetter Dahl.

– For å gjøre beslutningsprosessen med dette mest mulig forståelig og grundig, har vi benyttet oss av modellvisualisering som hjelpemiddel allerede fra starten av. Det har vært både nytt og givende. Vi har brukt dette aktivt som presentasjonsverktøy i møter med ordførere og politikere, og funnet det veldig nyttig, både med hensyn til prosjektforståelse, beslutninger og fremdrift, sier han.

Som verktøy her har COWI brukt InfraWorks 360, et enkelt modellerings- og presentasjonsverktøy fra Autodesk. Med utgangspunkt i tilgjengelig GIS-data og terrengdata fra laserskanning lages enkelt en visualisert modell av landskap og ulike veitraséer – en modell som så kan betraktes og vurderes fra ulike vinkler, inkludert å kjøre traseen digitalt. For å lette beslutningsprosessen ytterligere har man, ifølge pressemeldingen fra Vianova Systems, produsert videoer av animasjonen som deles med, blant andre, media, grunneiere, kommuner og fylkesmenn.

– I likhet med Vianovas QuadriDCM som vi bruker i detaljprosjekteringen, er også InfraWorks skybasert, noe som har vist seg hensiktsmessig i samhandlingen internt og eksternt, sier Dahl.

Detaljprosjektering med Vianovas BIM-løsning

– Vi har lang erfaring med Novapoint så det var naturlig for oss å gjøre detaljprosjekteringen i Novapoint fagapplikasjoner, fortsetter han.

– Men når sant skal sies var vi litt usikker på å ta i bruk den nye BIM-teknologien NovapointDCM og QuadriDCM i et så viktig prosjekt, og hentyder til potensielle barnesykdommer som nye produkter gjerne har. Men siden Statens vegvesen gikk foran med tro på løsningen, og til og med hadde bestilt modellserver, tok vi steget og fikk også lov til å henge oss på serveren, sier Dahl.