Middelalderparken og Follobanen (llustrasjon: Jernbaneverket og ViaNova)

Prekvalifiseringen avsluttet for Follobaneprosjektet

Selskaper fra hele Europa har deltatt i prekvalifisering for å kunne konkurrere om de to siste totalkontraktene for bygging av Follobanen. Både norske og internasjonale selskaper er valgt ut.

De to kontraktene som prekvalifiseringen omfatter gjelder arbeider fra Follobanens lange tunnel og til Oslo S og nye Ski stasjon.

Som ved tidligere utlysninger er det god deltagelse fra både nasjonale og internasjonale selskaper.

Attraktive selskaper

-Vi ser fremdeles at responsen på Follobaneprosjektets kontrakter er svært god. Samtidig er vi godt fornøyd med at de prekvalifiserte selskapene har et godt omdømme og lang erfaring fra tilsvarende byggeprosjekter. Vi ser frem til en god videre prosess, sier Erik Smith, prosjektdirektør i Follobaneprosjektet.

Seks parter/selskaper er prekvalifisert for totalkontrakt Oslo S:

AF Gruppen Norge AS, Norge

Bilfinger Construction GmbH, Tyskland

Salini Impregilo, Italia

Et arbeidsfellesskap (Joint Venture) mellom selskapene Skanska Norge AS og Ed. Züblin AG, Norge /Tyskland

Società Italiana per Condotte d'Acqua S.p.A, Italia

Veidekke Entreprenør AS, Norge

Fem selskaper er prekvalifisert for totalkontrakt Ski:

AF Gruppen Norge AS, Norge

Obrascón Huarte Lain, Spania

Skanska Norge AS, Norge

Società Italiana per Condotte d'Acqua S.p.A, Italia

Veidekke Entreprenør AS, Norge

Tilbudsforespørsel for totalentreprise for Oslo S vil bli sendt ut til de prekvalifiserte selskapene de nærmeste ukene, og for totalentreprise Ski vil utsendelse skje over sommeren.

Det er planlagt kontraktsignering for begge kontraktene i løpet av våren 2015.

Nærmere informasjon om de to kontraktene

Oslo S:

Kontrakten som gjelder innføringen av nye spor til Oslo omfatter bygging av Follobanen på strekningen fra Oslo S, gjennom/under en del av kulturvernområdet Middelalderparken og til tunnelinnslaget i Ekebergåsen. Kontrakten omfatter også omlegging og ombygging av spor til Østfoldbanen fra Oslo S til Sjursøya.

Ski:

Kontrakten omfatter byggingen av nye Ski stasjon og tilknyttede fasiliteter i området rundt stasjonen. I tillegg vil byggingen av Follobanen og omlegging av Østfoldbanen, medregnet byggingen av jernbaneteknikk, mellom Ski og Langhus inngå i kontrakten.

Bakgrunn

Follobanen utgjør innerste del av InterCity-utbyggingen sørover fra Oslo. Mest mulig av arbeidet med dobbeltsporet skal lyses ut i markedet. I tillegg skal Jernbaneverkets spesialkompetanse bli brukt og Jernbaneverkets rolle som byggherre skal styrkes.

Det er i alt fire, store EPC-kontrakter eller totalkontrakter for Follobaneprosjektet. Inndelingen er slik: En kontrakt omfatter innføring av den nye banen til Oslo S, to kontrakter omfatter tunnelarbeid (arbeid med tunnelboremaskiner og arbeid med drill & blast/drill & splitt) og en kontrakt omfatter strekningen Langhus-Ski (inkludert nye Ski stasjon).

Fakta om Follobaneprosjektet

  * Norges største samferdselsprosjekt i nyere tid

  * 22 km nytt dobbeltspor fra Oslo S til kollektivknutepunktet Ski, med landets hittil lengste jernbanetunnel (20 km)

  * første norske jernbanetunnel med to atskilte tunnelløp

  * prosjektet omfatter bygging av nye Ski stasjon, omfattende arbeid på Oslo S, nødvendig omlegging av spor til Østfoldbanen inn mot Oslo S og mellom tunnelen og nye Ski stasjon (totalt 64 km nye jernbanespor)

* gir mulighet for halvert reisetiden Oslo-Ski og økt kapasitet til og fra Oslo S

* blir innerste del av InterCity-utbyggingen sørover fra Oslo