Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding torsdag.
Under rehabiliteringen vil det, ifølge Vegvesenet, ikke være mulig å løfte bruklaffene. Derfor kan ikke båter som er høyere enn seks meter passere i denne perioden.
Porsgrunnsbrua ble åpnet for 57 år siden i 1957. Begge motorene som løfter bruklaffene, ble erstattet i 2010, men lagrene og akslene har gjort jobben sammenhengende i alle årene brua har eksistert. Disse lagrene er nå betydelig slitt, og det er derfor helt nødvendig å bytte dem ut, skriver Vegvesenet.
Når kulelagrene skal byttes, byttes også selve akslene. Dette arbeidet betyr at festepunktene til bruklaffene må løsnes mens akslene tas ut. Her er dimensjonene, ifølge pressemeldingen, svært store. Mens hele brua totalt er 224 meter lang, så er hver av de to klaffene 22 meter. De er solid bygget, og veier 450 tonn hver.
Dette er også årsaken til at det ikke er mulig å tilby ekstraordinære åpninger i perioden hvor arbeidet pågår.
I korte perioder under bestemte arbeidsoperasjoner, vil det også bli stengt for all båttrafikk uansett størrelse under brua, på grunn av sikkerhetshensyn, skriver Vegvesenet.
Fotgjengere og syklister kan bruke brua som normalt mens arbeidet pågår, heter det i pressemeldingen.
- Nøkkelord
- Anlegg
- Bru
- Statens vegvesen
- Innlandet