Arbeidene med å renovere Andøya lufthavn startet i slutten av august 2013. (Foto: Tomas Moss)

Lemminkäinen renoverte rullebane i rekordtempo

Andøya Lufthavn tok torsdag 5. juni imot det første flyet på den nyrenoverte rullebanen i henhold til opprinnelig byggherreplan. På tross av forsinket oppstart med to måneder og utfordringer med eksisterende infrastruktur, landet Norwegian flight DY392 kl 12.50, nøyaktig som planlagt.

Til tross for store utfordringer med eksisterende infrastruktur og ikke minst værforhold ytterst i havgapet har prosjektet gått etter planen.

- Med iherdig innsats fra våre underentreprenører og ikke minst vår egen asfaltdivisjon har vi fått til denne, i utgangspunktet umulige oppgaven. 5. juni har hele tiden vært målet da dette var datoen for oppstart av Norwegians populære sesongrute Andenes- Oslo. Vi har nådd milepælen vår gjennom god planlegging og samhandling med byggherre og brukere, her Avinor og Luftforsvarets 333 skvadron, sier en fornøyd divisjonsdirektør for anlegg, Hans Olav Storkås i Lemminkäinen Norge AS.

Oppstart

Arbeidene med å renovere Andøya lufthavn startet i slutten av august 2013. Renoveringen består i å erstatte eksisterende asfaltdekke på den snart 60 år gamle rullebanen, samt utskifting av overvannssystemet og den elektriske infrastrukturen. I tillegg er skuldrene på rullebanen også utvidet med 1m på hver side. Det er i tillegg gått med ca. 300 kummer fordelt på sandfang, trekkekummer og banelyskummer med tilhørende rørsystemer. Det er frest bort i overkant av 45.000 tonn asfalt fra den 140.000 kvadratmeter store rullebanen og tilhørende taksebaner. Prosjektet skal være sluttført i oktober 2014.

35.000 tonn asfalt

Stian Andreassen (Foto: Tomas Moss)

- Asfaltarbeidene kunne ikke starte opp før i mai på grunn av de klimatiske forholdene, dette betydde at vi fikk en meget hektisk periode for å klare å få på bindlaget. Ved at det er benyttet polymermodifisert bitumen gjør ikke utfordringen mindre. Flyplassdekker i Norge har meget høye kvalitetskrav noe som har medført at vi har flyttet eget asfaltverk til anlegget, dette for å oppnå optimale logistikkprosesser. Asfaltarbeidene vil pågå utover nå i juni og vi regner med å være ferdig med asfaltarbeidene før fellesferien. Deretter gjenstår en god del arbeid med overvannssystemet og sluttfinish. Prosjektet går etter planen, avslutter prosjektleder Stian Andreassen.