Illustrasjonsfoto

Høye forventninger til bemanningsbyråene

EPSI har i dag lagt frem resultatene fra den årlige kundetilfredshetsstudien av bemanningsbransjen.

Resultatene viser at bedrifter i Norge fortsatt har meget høye forventninger til bemanningsbyråene, og at gapet mellom hva som forventes og det som bemanningsselskapene leverer oppleves som stort.

For 4. året på rad har EPSI gjennomført en studie av norske bedrifters tilfredshet med bemanningsbyråene. Det er ingen store endinger sammenlignet med i fjor, men tilfredsheten i Norge er nå vesentlig lavere enn i Sverige.

For høye forventninger?

Årets måling bekrefter fjorårets resultater om at gapet mellom hva kundene forventer og hva de faktisk får er for stort. En konsekvensen av dette er en relativt høy andel av klager.

- Analysen viser at hver tredje bedrift har klaget til sitt bemanningsbyrå i løpet av det siste året, og at majoriteten av klagene gjelder kompetansen til personellet, sier Fredrik Høst daglig leder i EPSI Norge.

– Ett viktig initiativ for å styrke kundetilfredsheten for bransjen er å bli dyktigere på å balansere de forventninger som skapes opp mot det som kan leveres.

Rekruttering skårer høyt.

Analysen viser videre at tilfredsheten med rekrutteringstjenester har styrket seg sammenlignet med i fjor, mens tilfredsheten med personalutleie har falt noe tilbake.

- Bryter man resultatene ned på fagområde så er det mye som tyder på at bedrifter er mest tilfreds med personalutleie innen fagområder som økonomi, regnskap og lønn. Fagområdene renhold, helse og omsorg samt bygg og anlegg kommer dårligere ut, fortsetter Høst.

Avslutningsvis så kan det legges til at på spørsmål om bruk av bemanningstjenester det neste året så svarte 14 prosent at de planlegger for økt bruk, mens de øvrige svarte uendret eller lavere bruk av bemanningstjenester.